- Project Runeberg -  Israels og Judas historie i korthed /
38

(1889) [MARC] Author: Julius Wellhausen - Tema: The Holy Land, Bibliothek for de tusen hjem
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Fra Jerobeam I til Jerobeam II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

650
betænkelighed ved at ta ind til en fønicierinde og
bede Jahve om bjælp for hende. Men særlig vigtigt
er det standpunkt, han efter.l. Kong. 19 indtar
til de svære ulykkestilfælder og trængsler, som den
gang begyndte at bryde ind over folket og bragte
det til undergangens rand. De blir forud kund
gjorte ham for at stanse hans klage over, at hans
arbeide har været til ingen nytte. Det er ham en
trøst at høre, at kun de, der ikke har bøiet knae
for afguden, 7,000 mand, skal bli tilovers af Israel,
og at alle andre skal falde for sværdet som ofre.
Naar Jahve seirer over Baal, har Elias naaet sit
formaal, skal end Israel derved svinde ind tii en
liden rest. Saa er indtrykket, fortælleren af aaben
baringen paa Hebron har af denne profet, og hans
indtryk har neppe været urigtigt. Gudstanken be
gyndte dengang at hæve sig hos enkelte, som det
synes, over de nationale skranker. Et lignende
aandsbarn som Elias og ligesaa enslig som han,
var hans samtidige Mika, Jimlas søn, der blandt
400 Nebiim i Samaria, der forkyndte kong Akab
seir, var den eneste, der vovede at sige det mod
satte. Men ikke blot denne ene gang, men tidt og
ofte saa han i Jahves navn ulykken staa over
Israel og viste derved, at han havde de mærker
paa en sand profet, som Jeremias (28, 8) aarhundrer
efter fastsætter. I det hele minder Jeremias om
Mika, Jimlas søn.
Disse mænd var et forspil til fremtiden. Det,
de vilde, kom ikke nutiden tilgode. Hvad Elias,
umiddelbare efterfølgere havde forstaaet af ham,
indskrænkede sig til, at man paa liv og død raaatte
udrydde baalstjenesten og dertil ogsaa Akabs hus.
Til dette praktiske. formaal nytter Elisa praktiske
midler. Da engang Elias efter Naboths aflivelse
var faldt som et lyn over Akab og havde truet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:03:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/israhist/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free