- Project Runeberg -  Israels og Judas historie i korthed /
108

(1889) [MARC] Author: Julius Wellhausen - Tema: The Holy Land, Bibliothek for de tusen hjem
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XI. Jødedommen og kristendommen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

720
jeg ikke efter himmel og jord. Forsmægter mit
kjød og min sjæl, er du, o gud, mit hjertes klippe
og min del evindelig".
Det liv, der saaledes ofres, blir fundet igjen i
et høiere liv, uden at haabet om et hinsides ytrer
sig. I Jobs bog findes vistnok et spor af dette
haab, i den form at gud maaske ogsaa efter mar
tyrens død har leilighed til at erklære ham ret
færdig og uskyldig, men denne tanke blir dog kun
streifet som en fjern mulighed og snart igjen for
ladt. Storartet er det imidlertid at kaste sin indre
vished om samfundet med gud i vægtskaalen mod
døden og djævelen, saa storartet, at man maa
skamme sig ved at ta den 73de salmes ord i sin
mund. Men standpunktet ligger for høit, og faren
er tilstede for igjen at falde ned i støvet og at
søge trøst og støtte i den nærmeste jordiske erfaring,
eller ogsaa omvendt at fortvile. Den blot subjektive
følelse er ikke tilstrækkelig til at overvinde naturens
modsigelse, den maa objektivere sig, der maa være
en overjordisk verden, der svarer til moralens
fordringer og som kan sættes op imod den virkelige.
Fortjenesten af at ha banet veien for dette ny og
nødvendige trin i den religiøse udvikling tilkommer
om end ikke farisæerne seiv, saa dog de kredse,
hvoraf de er udgaaede. I sine grunddrag viser
denne lære sig for første gang i Daniels bog som
læren om de sidste ting. Med nationens undergang,
med det historiske livs ophør tabte haabet sin
historiske afgrænsning, idet der ikke mere var et
maal, til hvilket nutiden skulde stræbe,, men den
historiske udvikling skulde med ét afbrydes og en
fuldkommenheds tilstand da indtræde. Jøderne
kunde dengang blot være fromme, men det smertede
dem dybt, at de ingen del havde i verdensherre
dømmet, og de nød forud i tanken haabets op

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:03:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/israhist/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free