Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Alexander Pusjkins ungdom och den tyska romantiken - Den dåtida uppfostran i hemmet och skolan - Ett ryskt »fosforist»-förbund
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
i hans arbetsrum, dekoreradt som ett kvinnogemak,
erinrade intet om skriftställaren. Böcker funnos
hvarken på eller under bordet; soffan var ej nedfläckad,
och ingen oreda förrådde sånggudinnornas närvaro
eller kvastens och borstens frånvaro. Han blef
förtviflad, om någon af hans fina vänner öfverraskade
honom med en bok i handen. Han låtsades vara
passionerad hästkännare, ursinnig spelare och en
alltigenom raffinerad gastronom, fast han icke kunde skilja
mellan det arabiska fullblodet och bergsrasen, aldrig
kunde lära sig trumf i kortspel och i smyg föredrog
stekt potatis framför det franska kökets läckerheter.
Han förde ett skenbart utsväfvande lif, gjorde sig
bemärkt på alla baler, höll sig framme vid diplomatiska
middagar och var vid en soaré lika oumbärlig som
glace. Men har var dock poet, och denna passion
kunde han icke öfvervinna.»
Och i första sången af »Onegin» skildras
omständligt, huru titelhjälten promenerar, äter middag, går
på teatern, tillbringar natten med dans eller spel och
»först fram på dagen, enligt regeln,
han morgnar sig, och framför spegeln
begynner samma lif på nytt,
på pricken likt det dygn, som flytt.»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>