Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Det ryska dramat
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
henne i dramatiskt afseende vid sidan af sitt tidehvarfs
och lands Molière, den kvicke Vonwizin.
Denis Ivanovitj Vonwizin (1744—1792) ledde
sina anor från en tysk riddarätt, hvaraf en ättling
baron Peter v. Wiesen under Ivan den grufliges krig
med Livland förts i fångenskap till Ryssland och
öfvergått till den ortodoxa kyrkan. Skaldens fader, en
ämbetsman i Moskva, hade vid blott aderton års ålder
gift sig med en sjuttioårig änka — icke för att rangera
sina egna affärer, utan för att rädda sin bror från
ruin. Detta onaturliga samlif räckte ett helt dussin
år, hvarunder han »bemödade sig att göra sin makas
ålderdom sorgfri, såsom det en kristen höfves». I ett
nytt äktenskap föddes sonen Denis, som fick sin
uppfostran i det gymnasium, som bildats samtidigt och i
samband med Rysslands första universitet i Moskva 1755.
I en skrift »Öppenhjärtig bekännelse af mina
handlingar och tankar» har Vonwizin lämnat en
dråplig skildring af det dåtida undervisningsväsendet.
Det fanns godt om lärjungar, men ondt om lärare,
öfverflöd på läroämnen, men brist på system och
metod, och den allmänna bildningen måste blifva
lidande af att klasserna voro delade i två sociala
grupper: en för adelssöner och en för ofrälse. Såsom
bevis på lärarnes sätt att undervisa meddelar Denis,
att magistern i latin dagen före examen uppträdde
med en dräkt, hvars knappar föllo märkbart i ögonen:
de fyra knapparna i västen motsvarade — de fyra
konjugationerna och de fem på kaftanen — de olika
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>