- Project Runeberg -  Slavia. Kulturbilder. Från Volga till Donau /
387

(1896) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra boken. Från Weichsel till Donau (Västslaver: polacker, slovaker, tjecher och wender) - 7. Kampen om Böhmen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kärlek. Såsom mellanspel hade ock inlagts »Pilgrimen och
vallgossen» eller »Parabeln om den gode herden». I en vildmark
träffar en eremit en vallgosse, hvilken är otröstlig öfver förlusten af
faderns hundrade får, hvilket lupit bort. Efter ett samtal skiljas de
åt, och gossen fortsätter sitt letande, tills fondridån går upp och —
efter en bild i Roms katakomber — visar den gode herden i
skepnad af en hvitklädd yngling, som öfver en bäck bär det räddade
lammet.

Men icke mindre intressant är att studera publiken både utom
och inom teatern — på en enda sommar besökas de 16
föreställningarna af minst 30,000 personer. Här är den internationelle
turisten med resväskan och röd uppslagsbok; här synas bergstigare
(både äkta och falska) med grofva skor, långa strumpor, knäbyxor
och plym i nacken; här märkas hederliga bondtyper med blanka
västknappar och långskaftade porslinspipor samt kvinnor med korta,
krinolinstyfva kjolar öfver de blåa strumporna samt med svarta,
vinglika hufvuddok.

Folkspelet signaleras med tre bösskott, och så strömmar folket
genom sidodörrarna in i »salongen», hvars starkt sluttande golf
följer den naturliga backsluttningen. Mer än en begynte gråta
under passionsscenerna, och det vardt en synbar lättnad hos den
andäktiga publiken, då den elake Judas ändtligen beslöt att ta lifvet
af sig. — Under två timmars middagsrast sörjde publiken för de
lekamliga behofven dels i Höritz’ värdshus med de lockande namnen
»Rose», »Pilatus», »Paradies», »Hölle» och »Teufl», dels i små
stånd, där man försedde sig med wurst och bier och sedan slog
sig ner i det gröna. I ett stånd såldes heliga föremål, hvilkas
äkthet intygats af en apostolisk vikarie: rosor från Jericho, törnen från
Jerusalem med mera sådant. På samma ställe uthyrdes ock
teaterkikare — de gjorde åtminstone inte anspråk på att vara från Palestina.

För den tyska kulturen i Böhmen är passionsspelet i Höritz
en ej oväsentlig faktor, som ur ästetisk synpunkt länder
»Böhmer-waldbund» till stor heder. Men med all aktning för sakens
kulturhistoriska värde, kan man — med detta »man» identifierar för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:28:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jaslavia1/0438.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free