Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Religiösa ämnen - Religionens innersta
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
verklig religion är icke — såsom alla, vilka vetat något om
religionen, ha lärt — ett blott försanthållande av vissa
lärosatser. Ett blott försanthållande av Guds tillvaro eller
människosjälens evighet kan hellre kallas tom vidskepelse än
verklig religiositet.
I en essay över Mester Eckehart har en modern
skriftställare (Richard Hejll: Om mystikens väsen. Inledning till
Mester Eckehardts "Undervisande tal") sökt uppdraga
skillnaden mellan mystik och religion. Han säger om religionen,
att den "förkunnar en absolut, objektiv sanning, en bestämd
frälsningsväg, en för alla tider och människor fastslagen lära
om Gud och människans förhållande till honom–-
läran, ’sanningen’ anses stå fast före människan–-
medan tillägnandet kommer i andra rummet". Däremot
förfar mystiken alldeles omvänt: "den känner icke någon sådan
där objektiv, fix och färdig religiös sanning att stoppa i
alla och envar, den känner endast den subjektiva sanningen:
tillägnandets och upplevelsens, och just den är för mystiken
huvudsaken. Utan personlig tillägnclsc ingen religiös
sanning". Javäl — men är icke denna skillnad just skillnaden
mellan den sanna och falska religiositeten? Först då det
gudomliga blivit levande i människan — alltså personligt
•tillägnat — är människan en religiös personlighet. Mystik
och sann religiositet är, om man så vill, samma sak — den
"religiösa tro" som ligger utanför är tom och mörk
vidskepelse.
Den religiösa tron är, med ett ord sagt, kärlek. Gränsen
mellan vidskepelse och religiös tro går där kärleken börjar
— den mot tillvarons hjärta vända, ty vördnad och glädje
uppfylla kärleken. Den första människan som, över den
blinda, skräckfyllda, materialistiska tron på "makterna", förnam
’235
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>