Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Radikalismens allmänna lifsåskådning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
socialteoretiska området utgöres af en allmänt vetenskaplig
syn på allt hvad verklighet heter. Den moderna
vetenskapen, där den återföres på sina högsta
förutsättningar, ser i det verkliga ingenting annat än
en gruppering af punktuella energier med ett
oafbrutet inre rörelseutbyte under växelverkan med
andra verkliga, d. v. s. med andra energigrupper.
Detta obestämbara enskilda något, som vi utanför
vetenskapen eller i det lefvande lifvet alljämt
operera med såsom alltings grund och bas, detta som
vi kalla ditt jag och mitt jag, denna stenens, detta
trädets, denna hästens hvad söndersmular
vetenskapsmannen mellan sina analyserande fingrar i
så långt möjligt likartade (indifferenta) moment,
af hvilka hvartdera i hvarje ögonblick representerar
ett visst mått af energi, på grund hvaraf de närma
och fjärma sig, gruppera sig till, skilja sig från
hvarandra, sätta i rörelse, upphäfva rörelse, gifva
riktning, förändra riktning, bestämma och låta
växla gestalt och ort. I denna trassliga härfva
af relativa rörelser — eller af samlade arbetsförråd
och utförda arbetsprestationer — finner
vetenskapsmannen måtten för massa, hastighet och afstånd,
uttrycker dem i tal och behärskar genom sina tal
tingen. Allt, som sker, kommer här utifrån. Att
vara är här att lida inverkan från ett håll och
utöfva den åt ett annat, att fortbestå betyder att
delarna hålla ihop och icke sprängas åtskils, att
växa är att få något annats energi öfverflyttad på
sig. Intet moment i denna vetenskapsmannens
värld är eller blir något genom sig själft. Detta
»själft» sjunker till medvetandets botten och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>