- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
129

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

131

ikke Spor deraf hos hans Socrates Istedetfor denne fremtræder
Sophistik. Men Sophistik er netop Erkjendelsens evindelige
Tvekamp med Phceiiomenet i Egoismens Tjeneste, der netop
aldrig kan bringe det til en afgjørende Seier, fordi Phceiionienet
staaer op igjen ligesaa hurtigt, som det falder, og da knn den
Erkjendelse, der som en frelsende Engel ndriver Phænomenet
af Døden og overscetter det fra Doden til Livet-M kan seire,
tilsidst seer sig belceinret af Pljcenonienernes uendelige Hær-
skarer. Men Klangfignren, som svarer til denne monstrose Mange-
kant, den Livets stille indre Uendelighed, der svarer til denne
Larmen og Stoien i al Evighed, er enten Shstemet eller Jronien,
som den ,,nendelige, absolnte Negativitet,« naturligviis med
den Forskjel, at Systemet er uendelig veltalende, Jronien uendelig
taus. O saaledes see vi ogsaa her, at Xenophon ganske con-
seqvent er kommen til Modliilledet af den platoniske Opfattelse.
Af Sophismer findes der nn en tilstrækkelig Mængde i Memo-
rabilierneMY men deels mangle de points (f. Ex. de korte Sæt-
ninger i Mem. 111, 13), deels mangle de den ironiske Uendelige
Elasticitet, den hemmelige Falddorisksisj gjennem hvilken man
pludselig styrter ned, ikke som Skolemesteren i Alferne 1000
Favne, men i Jroniens uendelige Intet. Paa den anden Side
ere hans Sophismer ligesaa lidet approximatoriske til Anskuel-

i-) Derfor horer der Mod til al Erkjendelse, og knn den, der har Mod
til at offre Livet, frelser Livet, enhver Anden gaaer det, som det gik Orpheus,
der vilde stige ned til Underverdenen for at hente sin Hustru op, men Guderne
viste han-. blot et Skyggebillede af hende, fordi de ansaae ham for en kjælen
Citharspiller, der ikke havde havt Mod til at offre Livet af Kjærlighed

M) Mom. 1V, 2, et heelt Væv af Sophismer, især § 22·

Miss En hcederlig Undtagelse er Meni. 1V, 4, 6: ZU yokg mi, ijysy 3
Bad-prng Beed-o- rci aizrck Mxergy e? Zycd mizcrr Hors o«ou fsxomwex
Jer-3 c? Zioxpkiryg B dZ 76 forlrou ckxcydrxpoy, syn, cZ elfmlcy 013
Fat-op- okes tok erthok Pyt-» ckxjick Jeeri nxgi rcde mery’ m) d» Jords
drak rd ytojtvzmcfise xfycrr nipo Ickm min-Ii- oijckssmrk rck ceiIroi Fixsny
Som bekjendt findes den samme Bemærkning af Polos og det samme
Svar af Socrates i Gorgias, og man kan ikke nægte, at det hos Xeno-
phon tillagte drev UZ ymjwzimsvsg kfyerr vel ikke gjor Jronien dybere, men
mere spillende-

sex

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free