Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
22
fordrar, utan alltsammaas blir ett slags storartadt,
pompöst gyckel af mästarens humoritiska sinne, i det man
klart och tydligt ser, huru verkliga, lefvande gestalter
åtagit sig att utföra de stela rolerna, men af inneboende
lefnadslust ej kunna förmå sig att gifva dem på det
leds-samma sätt, som de egentligen fordrade.
Rubens förnämste lärjunge, Van Dyck, har i Louvren
20 arbeten. Han lemnade det våldsamma i sin mästares
manér och dennes kraftfulla former för att framställa en
vekare bildning, en mildare kolorit, förnämligast tagen efter
Tizian. Sitt största rykte har han förvärfvat genom sina
porträtt, märkvärdiga icke blott för en skön färg och ett
ädelt manér, utan ännu mera för Van Dycks stora
förmåga att fint och nobelt återgifva originalens ädla, otvungna
hållning och aristokratiska karakter. Han målade
nemligen för det mesta tidens framstående personligheter.
Louvren eger många exempel af denna art, och framför alla
hans porträtt i kroppsstorlek af Carl I, dernäst porträtt
till häst af General Moncada och sist tvenne midtemot
hvarandra placerade porträtt af en herre och en dam,
hvardera med ett barn bredvid sig, ojemförliga i gratiös
uppfattning och fint utförande.
Af Rubens öfriga lärjungar nämna vi Jordaens, af
hvilken Louvren eger några kostliga bilder i Rubens
breda, yppiga form. Under hans hand har ett sådant ämne
som "Kristus drifver vexlarne ur templet" blifvit den
allra herrligaste groteska genrebild.
Att noga genomgå allt, hvad Louvren eger af den
Holländska skolan, kan tillfölje af fältets vidsträckthet icke
falla oss in. Vi vilja här blott påpeka de arbeten, som
särskildt fallit oss i ögonen. Af Holländska
historiemålare nämna vi först Van der Helst, hvars enda målning i
samlingen, "Prisdomare vid en bågskjutning", ären juvel
af första ordningen, såväl hvad den enkla kompositionen
med sin naiva verklighet, som ock hvad det mästerliga
utförandet beträffar. Remtoandt, den afgjorde, medvetne
naturalisten, som öppet opponerade sig emot all ideal upp-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>