Full resolution (JPEG)
- On this page / på denna sida
- 6. Slutord
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
6.
Slutord.
Då den berömde koranöfversättaren Maracci, en af de
förste som gjorde Europas bildade allmänhet bekant med
innehållet af denna bok, i sin latinska öfversättning och
"vederläggning" af koranen (Padua 1697), framställer
Muhammed som ett af Satans förnämsta värktyg på jorden,
och koranen som en af de mest hädiska och
gudsförsmädande böcker som någonsin skrifvits, så var detta i
fullkomlig öfverensstämmelse med den tidens ståndpunkt i
religiösa frågor. Det var också på samma sätt som judarnes
Talmud vanligtvis skildrades och bedömdes af den tidens
kristna lärde. I våra dagar kan naturligtvis ett dylikt
betraktelsesätt icke vara möjligt bland dem som äga värklig
bildning, ehuruväl den ännu fortfarande så kallade
antisemitiska rörelsen, eller förföljelsen mot judarne i Tyskland,
Ryssland och annorstädes, på ett bedröfligt sätt visar, hur
mycken lågsint fanatism kan herska inom kretsar, som anse
sig vara både sant bildade och djupt religiösa. Men lika
säkert torde det vara, att omdömena om Muhammed och
hans bok ännu i långliga tider komma att utfalla högst olika
alltefter den dömandes olika religiösa ståndpunkt. Den
förr tämligen allmänna åsikten, att Muhammed egentligen
icke var någonting annat än en slipad skälm, och hans
bok resultatet af medvetna och afsiktliga bedrägerier, kan
dock, såsom ofvan antyddes, icke längre anses hållbar.
Från etisk synpunkt är Muhammed allt annat än en stor
man, men bristen på strängt sedligt medvetande och allt
det mänskligt sinliga i hans föreställningar om Gud och
ett lif efter detta var en nödvändig följd af den tid och
det folk han tillhörde.
Från synpunkten af de världshistoriska följder hans
lif och lära medfört, måste däremot Muhammed alltid anses
som en af jordens märkligaste män, om det eljes är en
oförneklig sanning, att de religiösa lärorna i djupgående
och varaktigt inflytande på mänsklighetens öden åtminstone
intill vårt århundrade visat sig öfverträffa icke blott alla
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 2 19:19:12 2024
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/koranen/0028.html