Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Detta syfte — att bevisa Jesus vara Messias,
guds son, behärskar hela Markusevangeliet och det
bevis som Markus i första hand lämnar för sin sats, är
underverksbeviset, varmed fordom alla kristna bevisat
Jesus vara guds son. »Just därför», säger Wernle [1],
»står undret i berättelsens förgrund och träder Jesu
lära så starkt tillbaka, att vi aldrig fullt klart få
reda på, vad Jesus predikat. Till följd därav är den
historiska bilden starkt fördunklad, Jesu person är
tecknad grotesk och bisarr. Hans andliga höghet,
härligheten och djupet av hans budskap komma
ej riktigt till sin rätt, tack vare den stora
underverksapparaten. Stora naturunder trängas här med
läkedomsunder: stillandet av stormen, gåendet på
vattnet, bespisningen av 4,000 och 5,000,
förvisandet av dämonerna till svinhjorden, fördärvandet av
fikonträdet. Och just dessa stora under skulle enligt
Markus hava fört lärjungarna till tro på guds son.
Efter det Jesus stillat stormen, fråga de: vem är
då denne, eftersom vind och våg äro honom lydige?
Så följer det första bespisningsundret och Jesu gång
på vattnet, men de förstå ändå icke. Det andra
bespisningsundret kommer; trots detta stora under
begära fariséerna ett tecken från himlen, och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>