Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
lärjungarna äro oroliga, så snart deras brödförråd tagit
slut. Då varnar Jesus dem för fariséernas otro och
bannar dem själva för deras otro, enär de trots
det dubbla bespisningsundret likväl ej förstå, vem
han är. Så botas den blinde, ehuru först efter
förnyad beröring. Då äntligen bryter tron fram i
lärjungakretsen: Du är Messias! Precis som
lärjungarna skola nu läsarna föras till tro på guds son.»
Jämte underverken, fortsätter Wernle, ur vars
framställning ovanstående stycke är ett ordagrant
citat, känner Markus dessutom andra bevis för att
Jesus är guds son. Röster från himlen beteckna
honom som guds son, dämoner, onda andar, alltså
övermänskliga väsen erkänna honom vara guds
helige, den högste gudens son. Detta är bevis från
andevärlden. Och för att bemöta samtida
kristusfienders invändning: kan en korsfäst vara guds son?
låter han från en viss punkt berättelsen bli så
beskaffad, att den dels genom förutsägelser av Jesus
själv, dels genom anförda skriftprofetior förbereder
läsaren på Jesu död och betager denna dess skräck,
tills slutligen på döden följer uppståndelsen, som
förvandlar förargelsen i triumf [1].
En framställning, som från början till slut är
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>