Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
förutsätter fastmera liksom förut Johannes Döparen,
att en var av hans åhörare väl känner till, vad han
menar med detta rike, vars nära tillkommelse han
ställer i utsikt; är det då icke troligt, att han
därmed förstått detsamma som alla hans samtida bland
judarna, det alltsedan profeten Daniel av alla
fromma med hopp och längtan emotsedda
ikraftträdandet av guds härskarmakt, varigenom det
nuvarande eländiga världstillståndet undanröjes, och
en ny, bättre tingens ordning åvägabringas, i främsta
rummet för judiska folket. Pfleiderer har underkastat
de av Jesu yttranden, som beröra dessa ting, en
noggrann analys, vilken otvetydigt ger vid handen,
att den nyss uttalade uppfattningen är den riktiga.
Även det bekanta yttrandet — det enda, som
verkligen skulle kunna äga någon beviskraft — (Luk.
17: 20) »guds rike kommer icke med yttre åthävor,
man skall icke heller säga: se det är här eller där,
ty se guds rike är invändigt i er», tillåter alldeles
icke den tolkning, som man vanligen givit det, redan
därför, att orden ifråga yttras till Jesu dödsfiender,
fariséerna, som väl efter hans åsikt icke gärna kunde
hysa gudsriket i sina hjärtan. Eduard von
Hartmann fäster även uppmärksamheten på, att den
vanliga, från Luther härrörande översättningen av
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>