- Project Runeberg -  Verdenskrigen og det store tidsskifte /
70

(1917) [MARC] Author: Christen Collin - Tema: War
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hvorledes man forsøkte at avsætte Kant

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

in ml

70

talen til skriftet kalder «den satiriske overskrift». Han spør
spøkende, om der muligvis var tænkt paa de fyrster eller
statsoverhoder, som aldrig blir mæt av krig, eller alene paa
filosofer, som drømmer den søte fredsdrøm.

Det er, som om den gamle tænker, som fra sin ungdom
sat inde med nærsagt al sin tids erfaringsvidenskap om na-
turen, og som aldrig hørte op med at iagtta og lære, paa
forhaand vilde be læseren om at være saa snil ikke at anse
ham for naiv. Ogsaa han kjendte en smule til livet og vir-
keligheten. Han taler etsteds i dette lille skrift om de folk,
«som gjør sig til av, at de kjender menneskene, — uten at
kjende mennesket, og hvad der kan gjøres ut av denne
skabning». For ham stod menneskene sørgelig lavt — og
vidunderlig høit. I sit væsens muligheter, i sin higen, sit
guddommelige anlæg var mennesket en udødelig aand, fri
midt i naturnødvendigheten, hævet over rum og tid, over
alt, hvad der kan sanses, ragende op i en høiere, en gud-
dommelig virkelighet. fa

Det er, som om vi opfordres til at ta v re O av, naar
vi trær ind i Immanuel Kants høie tankebygning, især i
dens inderste helligdom, læren om den menneskelige frihets
natur. Mennesket er selvbestemmende og frit, ubundet av
enhver naturnødvendighet, naar det gjør sin pligt, gjør hvad
der er ret, uanset alle hensyn til følgerne. Da staar menne-
sket, mener Kant, utenfor den mekaniske natursammen-
hængs lov. Da virker det ut fra et opkom, et hellig kilde-
væld, fra selve den guddommelige naturs urgrund. Da er
mennesket et suverænt væsen, som i sig selv bærer sin egen
viljes lov.

At gjøre hvad der er ret, — at ordne menneskenes liv,
alt menneskeliv ut fra vor vilje til ret, det er Kants
enkle og ophøiede politik. Ikke «viljen til magt» over andre,
Friedrich Nietzsches og de prøissiske krigsfilosofers valg-
sprog, men viljen til, at retfærdigheten skal herske paa
denne jord. Fiat justitia, pereat mundus,’ — dette latinske

1 «Lad retfærdighetem ske fyldest, selvom verden gaar til-
grunde.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 24 22:07:59 2025 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/krigen/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free