Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Skuespilkritik (September 1867—Maj 1869) - Munch: Lord William Russell
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
at drive Spot med de store Mestere, have lidet
at betyde. Den afgjørende, den eneste
interessante Parodi er den, som leveres af de store
Mesteres Beundrere og Elever. Stifteren af
enhver Skole i Kunst og Poesi begynder med
at fordybe sig i den Virkelighed og i det Liv,
han vil fremstille, og medens han har den
for Øje, frembringer han sine gode eller store
Værker. Senere trænger mod eller med hans
Vilje en anden Virkelighed sig frem mellem
ham og hin første, hver Gang han vil stille
sig Ansigt til Ansigt med den. Denne
Virkelighed er hans egne tidligere Arbejder, hans
Fremgangsmaade, hans Stil. Idet han nu ikke
mere opererer direkte paa Virkeligheden, men
bearbejder sit Eget, forvandler hans Stil sig til
Manér. Saaledes gik det Michel Angelo, og
saaledes gik det Oehlenschlåger. Men gjælder
dette om Mesteren, da gjælder det endnu mere
om Efterfølgeren. Han faar sin
Fremgangsmaade fra Mesteren, og dennes Fremgangsmaade
staar hindrende imellem ham og Livet. Uden
den kan han ikke fremstille Skikkelser, og med
den kan han ikke naa Virkeligheden. Hos
den danske dramatiske Skoles sidste Udløbere
er Alt bragt i System. Den femfodede Jambe
er bleven vor Alexandriner, der taber det
uendeligt Smaa, som udgjør Livet, igjennem Maskerne
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>