Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Något om träden i folkets tro och sed. Av C. W. v. Sydow
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
2 32 C. W. von Sydow
så ungt träd kunde bli så uppmärksammat. Sedan upptäckte jag
emellertid, att även på hallonbuskar och t. o. m. örter hängde liknande
saker. Det var alltså inte någon bestämd art eller individ av träd eller
buskar som här behängdes, utan det var helt enkelt fråga om
vallfartsorten som sådan.
Jag frågade en katolsk präst, som ibland reste dit för att läsa mässa
i ett litet kapell där, varför man hängde dit alla de där småsakerna,
och han svarade, att det var för att de som gjort en vallfart dit, gärna
ville att något som hade med dem att göra, skulle vara kvar på den
heliga platsen. Man skulle kunna tolka detta som analfabeternas sätt
att klottra sina namn. Men man skulle också kunna jämföra det med
vad som lämnas kvar vid tandvärks-, böld- och vårdbundna träd, och
då kan man få fram en tankegång, som stämmer rätt väl med vad vi
vet om folklig magi.
Om träden betraktas som fyllda av en hälsogivande kraft, — och
som jag ovan visat, kan man mycket väl tänka sig, att de sekundärt
får ett sådant anseende — så kan man också enligt beröringsmagiens
lagar tänka sig, att den sjuke, som låtit ett klädesplagg fästas vid
trädet, därmed anser sig stå i en permanent kontakt med det med
hälso-kraft fyllda trädet. Denna tankegång skulle man kanske kunna träffa
på hos folket, och den kanske ofta spelar in mer eller mindre
medvetet, fast den näppeligen ligger till grund för seden i dess helhet.
Det är med offergranen i Liatorp till utgångspunkt, som jag här
har låtit en del märkliga träd passera revy och diskuterat några vid
dem knutna föreställningar och sedvänjor. De meddelade exemplen
torde vara ganska representativa för svensk folklig uppfattning
om träd. Intet av dem kräver som förklaring någon tro på
trädets själ, och blott några få visar en tydlig animatistisk
uppfattning. På det hela taget visar det meddelade materialet, hur föga folket
har medvetet reflekterat på de med träden förknippade frågorna.
Reflexionen har knappast kommit till användning, medan
associationen har gett alla de uppslag och synpunkter folket sökt.
Om de här diskuterade exemplen än är ganska representativa för
svensk tradition om träd, måste jag emellertid samtidigt framhålla,
att materialet i många hänseenden behöver kompletteras. Jag har haft
tillfälle att framhålla, hur en del av de träd som väckt folkets
uppmärksamhet, visat sig vara botaniskt intressanta mutationer av resp.
trädslag, och ett fortsatt sökande skulle kanske vara givande.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>