Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Kvinnorörelsens riktlinjer
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Ehuru denna summariska indelning såväl historiskt som
psykologiskt ungefär motsvarar kvinnorörelsens förtid,
nutid och framtid, finnas så många förskjutningar af de
tre grupperna in i hvarandra, att kvinnorörelsen företer
ett oaflåtligt hit och dit och om hvartannat. Sålunda blir
hvarje sträng afgränsning omöjlig.
Den, som lefver, kommer att få se det nyss skildrade
förloppet - för hvilket den nutida arbetarrörelsen bjuder
ett lika godt stoff till iakttagelse som kvinnorörelsen
- upprepa sig inom nästa stora emancipationsrörelse. Jag
menar den för barnets rätt och frihet, en rörelse, som blir
den ovillkorliga följden af kvinno- och arbetarrörelsens
seger. Denna tanke befinner sig ännu i den morgonljusa
hänförelsens timme. Men af skriet: »Statsuppfostran
istället för den barnen fördärfvande hemuppfostran», kan
man ana att massan redan vid middagstiden skall befinna
sig på platsen för att taga tanken om hand!
Genom jämförelsen med socialismen har jag velat visa att
kvinnorörelsens dogmbildning och renlärighetsfanatism icke
äro verkningar af det kvinnliga själslifvets egenart. Dessa
företeelser äro typiska för hvarje hittills iakttagen
tidsrörelse. Framför allt emedan en ny tro utan dogm och
ritual för flertalet blir som ett svärd utan fäste: den
bjuder intet handgripligt, hvarigenom massan kan komma i
förhållande till idéen.
Att vissa feminister ännu mena att kvinnorörelsen gått som
Israels barns tåg ur träldomens land: under Guds särskilda
beskydd ifråga om villovägar; att
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>