Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
byter med granne? Eller är det européen, som byter
med amerikanarn och indiern?
Hr C. G. H. fäster särskildt uppmärksamheten på
förmånen af de gemensamhetsanstalter, som en tät
befolkning men icke en gles kan förskaffa sig och frågar:
”Hyad det svenska folket nu bekostar åt sig i
undervisning, i befordran af andlig odling, i
rättsskydd, i anstalter för materielt framåtskridande, skulle
det väl kunna det *), om det varit ett folk på samma
jordyta, men bestående af 1 eller 2 millioner
men-niskor?”
Denna fråga är för det första temligen
öfverflö-dig; ty om ett minskande af Sveriges befolkning till
hälften eller ens öfver hufvud en förminskning deraf,
har ju aldrig varit fråga. Men för det andra är det
långt ifrån gifvet, att den bör besvaras med ett så
obetingadt nej, som hr C. G. H. tyckes mena. Ty för
att blott taga ett enda exempel: kan väl någon påstå,
att staterna i Nordamerika i nu berörda hänseenden
bekosta mindre åt sig än de många gånger tätare
be-folkadQ länderna i Europa? Är det sant, att det i
Amerika gifves färre menniskor, hvilka träda i besittning
af civilisationens fördelar och förmå föra hvad man
deremot i högsta grad af den tunga godstrafiken. De
jern-vägar i Sverige, som bära sig bäst, äro dragna genom
relativt folkfattiga delar af landet.
*) Naturligtvis relativt till folkmängden? Att en stor
nation har företräden framför en liten, är ju en annan sak,
som ej kan hjelpas.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>