Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tillägg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
196
dessa lärde göra för stort nummer av Luthers
förmenta okunnighet och misstag på denna punkt?
Textens sammanhang synes mig blott ge vid
handen, att Luther vill uttrycka sin förvåning över den
ytlighet — och den lär väl ingen förneka — som
präglade detta konciliums långrandiga
förhandlingar, under vilka man slösade en otrolig tid på mer
eller mindre ofruktbara spörsmål, men icke hade
ett enda ord att säga om »tron», d. v. s. fullkomligt
negligerade alla enligt Luthers mening för både
kyrkan och cle enskilda centrala livsfrågor. Och
när de två författarne tillägga: »Även han (nämligen
priorn Kilian Leib) hånar beslutet, liksom om man
förr icke trott på själens odödlighet» — måste de
alltså mena, att också Luther hyser denna bitanke.
Något sådant kan emellertid enligt min mening
svårligen letas fram ur hans ord, som ju med all
önskvärd tydlighet blott framhäva hans undran
över, att vederbörande »nu först slå fast (nämligen
genom omständligt beslut, ja, t. o. m. genom en
påvlig bulla, se sid. 89 not 1), att själen är odödlig»
— något som ju dock de flesta, både hedningar och
kristna, renässansens alla världsbegrinare och
blaserade förnekare till trots, i alla tider trott på. —
Samma författare påpeka ock, att Luther i sin
anmärkning angående prästernas böneplikt visar
sig mindre noga underrättad om rätta
sakförhållandet. I bullan »Supremæ dispositionis arbitrio»
av 15 maj 1514 står nämligen, att den präst, som
icke inom sex månader efter mottagandet av sitt
prebende läser föreskrivna böner, skall bestraf-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>