Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Hjalmar Holmquist. Franciskusproblemet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
1 O
HJALMAR HOLMQUIST
ben. I öfrigt mötte naturligen äfven här den traditionella,
genom Celano ytterligare styrkta bilden af den äkta medeltida
katolska asketen och ordensstiftaren. Ett sammanfattande
uttryck af den katolska bilden, med panegyrisk bismak, gaf 1885
ett stort illustreradt praktverk: »S. Francois d: Assisen af ett
flertal författare, utgifvet utan författarenamn; det finnes i
Uppsala universitetsbibliotek.
Samma år, 1885, kommo emellertid tvä arbeten, som kunde
häntyda på, att det låg något ännu okändt doldt i Franciskus’
lif och gärning. Det ena var ett af de arbeten, med hvilka
Karl Müller banade sig väg till sin stora berömmelse som
kyrkohistoriker; det behandlade franciskanerordens uppkomst
och uppvisade därvid bland annat, att Celanos båda biografier
ej stämde samman i sin uppfattning, ithy att den senare, som
skrefs på 1240-talet, femton år efter den förra, bar spår af att
göra Franciskus till målsman för ett af de två partier, hvari
orden efter Franciskus’ död splittrades, nämligen det strängare
med päfvedömet i strid liggande. Müller kom till det resultatet,
att Celanos andra biografi därför saknade större historiskt
värde. — Det andra arbetet från 1885 var af professorn i
konsthistoria i Heidelberg, henry Thode, och frapperade redan
genom sin titel: »Franz von Assisi und die Anfänge der Kunst der
Renaissance in Italien» (andra uppl. 1904, äfven en bättre utstyrd
fransk edition 1909, tillgänglig å Lunds universitetsbibliotek). Detta
sökte uppvisa, att Franciskus var en produkt af den stora
kulturella och politiska renässans, hvilken i slutet af iioo-talet
som följd af korstågen och beröringen med araberna bröt in
öfver Europa, och hvars innersta väsen var individens, allt det
naturligas och mänskligas frigörelse från det medeltida religiösa
bandet till själfständig berättigad tillvaro. Så bar ock
Franciskus denna individualism inom sig; genom den fick han ögonen
öppna för skönheten inom naturen och människolifvet och
genom sin skaldenatur kunde han så intuitivt göra sina
skönhetssyner lefvande för lärjungarna, att från honom direkt framsprang
den konstens pånyttfödelse från den bysantinska schematismen,
hvilken ofta brukar sättas som det centrala i hela den
begynnande renässansen.
Thodes bok var ej skrifven med någon fängslande kraft;
men själfva synpunkten var sådan, att den måste locka till
förnyad Franciskusforskning. Bland dem, som nu fördjupade sig i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>