- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
7

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Hjalmar Holmquist. Franciskusproblemet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRANCISKUSPROBLEMET

7

detta ämne var en ung protestantisk fransk pastor i Strassburg,
Paul Sabatier. Då denne efter en tid på grund af politiska
misstankar måste lämna det tyska Elsass och mottaga en
anspråkslös landsförsamling i Frankrike, blef detta snart oförenligt
med hans historiska intressen, och han frånträdde sin plats för
att uteslutande ägna sig åt sitt forskningsarbete. Ar 1893 kom
resultatet i arbetet »S:t Frangois d’Assise», en utförlig
lefnadsteckning med stor vetenskaplig apparat. Denna bok är en af
nutidens mest spridda; i Frankrike har den snart hunnit upp i
40 upplagor; den är öfversatt till nästan alla kulturspråk, äfven
till svenska (1895) men med uteslutande af hela den
vetenskapliga apparaten, så att den här ter sig skäligen stympad. Från
påfven fick den protestantiske prästen mottaga välsignelse för
boken, för att kort efter se den uppförd på index öfver
förbjudna skrifter. Hvad är anledningen till denna oerhörda
framgång? Boken är en på den historiska forskningens område
tämligen enastående produkt, en sällsynt grundlig och kritisk
arkivforskning omsatt i en bok med en glänsande skönlitterär stil,
en klarhet och formmejsling som endast en fransman kan gifva,
en fantasi som ger lif åt hvarje den torraste detalj, och en
hänförd kärlek för ämnet som rycker med sig, äfven om
åtminstone nordbons kritik af mycket utmanas. Men detta allt
kan ej enbart förklara bokens spridning. Det beror af den
uppfattning af hjälten, som Sabatier för fram. Han ställer den
traditionella katolska bilden på hufvudet. Franciskus blir för
honom som för Thode en individualist, nästan en modern fransk
protestant, en kämpe för antidogmatisk fri kristendom, hvars
hela lif först omedvetet, sedan medvetet utgjorde en reaktion
mot den katolska medeltidskyrkan, mot dess dogmtväng, hierarki
och officiella kyrkokristendom. Franciskus’ ideal var alla
människors förande till Kristus genom försakelse i kärlek och
ödmjukhet; den af honom ledda rörelsen var en lekmannarörelse,
en fri evangelisk sammanslutning, där den prästerliga hierarkien
på hvarje punkt stod hindrande i vägen; han ville minst af allt
en munkorden, ett insnörande under katolska kyrkotvånget.
Därför var det ock tvä hufvudkriser i hans lif; den första då
han efter den begynnande rörelsens konflikt med hierarkien i
naivt förtroende vände sig till påfven, och denne försiktigt
förvandlade rörelsen till en orden, utan att Franciskus förstod det;
den andra krisen då han 1220—23 fick ögonen öppna för hvad

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free