- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
16

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Hjalmar Holmquist. Franciskusproblemet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 O

HJALMAR HOLMQUIST

om den framgångsrika verksamhet, som bedrifves af det år 1901
stiftade Società Intemazioiiale di Studi Francescani i Assisi
(hvaraf bl. a. denna Årsskrifts redaktör är medlem) och den i
fjol startade utmärkta publikationen »Archivum Franciscanum
Historicum», utgifven i Florenz. Och de efter Goetz framkomna
undersökningarna ha ej enbart varit omtuggningar af det redan
sagda eller klarläggningar af enstaka detaljer. Själfva centrum,
källproblemet, har fått ny belysning, delvis blifvit än gåtfullare;
och man måste efter dessa inlägg gifva Holzapfel rätt däruti,
att trots allt arbete ännu på långt när ingen klarhet härskar
öfver de enskilda källornas värde, och att för lösningen af
Fran-ciskusproblemet en ny Mabillon behöfdes. Snarast synes mig
vågskålen för närvarande på väg att åter sjunka till förmån för
Sabatier. Man är norr om Alperna i allmänhet böjd att med
en smula förakt gå förbi de inlägg, som från italienskt håll
göras i kyrkohistoriska frågor. Hvad beträffar de professionella
teologerna i Italien är detta nog icke mera än förtjänt. Men i
själfva verket ha där från annat håll nya insatser kommit af
betydelse för uppfattningen af Franciskus.

Här möta vi en företeelse, rätt karakteristisk för det nutida
vetenskapliga Italien. Där finnas numera inga teologiska fakulteter
vid statsuniversiteten, och kyrkohistorien har, då den äfven från
enbart humanistisk ståndpunkt icke gärna kan undertryckas som
själfständig vetenskap, fått sig anvisad plats inom filosofiska
fakulteten; men den representeras blott af två professorsstolar
för hela landet, och af dessa är f. n. blott den ena besatt (med
professorn i Rom baldassare Labanca, författaren till bl. a.
en originell påfvehistoria i flere band och modernistvänlig, nu
rätt gammal. Intressant är att se, hurusom äfven i Frankrike
efter skilsmässolagen 1905 och de teologiska statsfakulteternas
upphäfvande kyrkohistorien fått sig anvisad två lärostolar i
facultés des lettres, en i Paris och en i Montpellier). Nu är
emellertid kyrkans historia ett alltför intresseväckande ämne
för att i en kulturstat kunna så kringskäras; och så har följden
blifvit, att i Italien (liksom äfven i Frankrike) professorer med
helt andra discipliner gjort kyrkohistorien till sin specialité. Så
ha nu ock senast i Franciskusdiskussionen ingripit en jurist och
en filosof. Är 1906 utkom en bok af den i Italien högt skattade
professorn i rättshistoria vid Padovas universitet Nino
Tamas-sia: »San Francesco dAssisi, la sua leggenda», en bok med få

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free