- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
19

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Hjalmar Holmquist. Franciskusproblemet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRANCISKUSPEOBLEMET

återkommande historisk företeelse, att vid stora, världen
omgestaltande rörelsers begynnelse män framträda, hvilka genom sin
geniala individualitet liksom i sig antecipera rörelsens mognade
idéer och frukter och så komma att visa långt ut öfver sin egen tid.
Det är eget se, huru de båda, den världsförsakande mystikern
från Assisi och den världskloke rationalisten på kejsartronen,
hvarandra så motsatta som två män den tiden kunde vara, dock
bägge visa sig vara barn af samma begynnande stora
omhvälfning inom andens och kulturens värld, hvardera hos sig efter
sin individualitets egendomlighet liksom förkroppsligande hvad
denna omhvälfning århundraden senare vid sin mognad skulle
bringa.

Men Toccos afvisande af vissa drag hos den Sabatierska
Franciskus och betonande af det franciskanska idealets segrande
kraft inom den katolska kristendomsformen förer oss öfver till
en annan iakttagelse af stort intresse. Midt under det att den
vetenskapliga diskussionen fortfar, har nämligen
Franciskuspro-blemet äfven ryckts in i en ny sfär. Förra hösten offentliggjorde
Sabatier i den stora italienska tidskriften »// rinnovamento» (en
af samtidens yppersta kulturella tidskrifter, i år tyvärr nedlagd)
en uppsats: »L’originalité de S:t Francois», hvari han formligen
återkallar och beder om ursäkt för sin gamla uppfattning af
Franciskus som den protestantiske individualisten. Franciskus’
originalitet var just, att han var den äkta katoliken; han
förenade hos sig den fullkomliga lydnaden för all kristendoms
moder kyrkan med den fullkomliga friheten att lyda blott sitt
eget samvete. Denna så sällsynta enhet af auktoritet och
frihet, det är den äkta katolicismen; Franciskus’ världshistoriska
storhet är, att han gifvit denna ett historiskt förverkligadt
uttryck.

Hvad hade händt? Ingenting mindre än att
Franciskus-forskningen fört därtill, att Franciskus blifvit en förebild för, en
samlande historiens fana åt den mäktigaste inre rörelse, som
sedan jansenismens dagar framträdt inom den romerska kyrkans
sköte, modernismen. Så förer oss Franciskusproblemet i sitt
sista skede öfver från kyrkohistorien till en af den moderna
symbolikens mest brännande frågor: hvad är det konstituerande
för äkta romersk katolicism? »Modernismen» är ju ett af Pius X
auktoriseradt slagord, som i sig innefattar ett konglomerat af olika
åskådningar, men hos hvilka alla påfvedömet med sin skarpa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free