- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
23

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Hjalmar Holmquist. Franciskusproblemet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FKANCISKÜSPROBLEJIET

Men vi hafva kommit på sidan om vårt ämne,
Franciskus-problemet. Det låg ett sanningsmoment i den modernistiska
uppfattningen; de nyaste framställningarna ha fört det med sig,
att det vetenskapliga sensoriet mera öppnats för, att
Franciskus-bilden ej behöfver utformas i hufvudsak antingen enligt
orto-doxt-romerskt eller enligt modernt- protestantiskt schema för att
motsvara verkligheten, att måhända motsättningen mellan dessa
båda åskådningar icke var definitiv på medeltidens mark. I den
riktningen torde väl Franciskusproblemets lösning ligga. Här
medgifver tiden blott en ytterst kortfattad och ofullständig
skis-sering, såsom en antydan om, huru Franciskusbilden från denna
ståndpunkt synes mig skymta fram.

Franciskus hade genom upprepade feberanfall och allvaret
inför dödens närhet förts till brytning med sitt föregående lif
och till sökande efter Gud. Som en äkta medeltidens son gick
han den kända vägen: att som asket, eremit ägna sig åt
förtjänstfulla gärningar. För Franciskus blef detta att hjälpa
fattiga och spetälska och att uppbygga eller restaurera de många
under nymanikeismens, katarernas segertåg förfallna kapellen
rundt om hans födelsestad. (Historiciteten i åtskilliga af de
konkreta och vackra episoderna från detta hans lif måste nog
efter Tamassias kritik af Celano betviflas). Men märkeligt nog
fann han ej ro i denna medeltida kyrkofromhet. Det växte
inom honom något nytt, som ville fram. Vi möta här en af
dessa skapandets akter i historien, då, som vi ofvan antydt, en
begynnande fas af mänsklighetens utveckling redan vid sin
början i några af sina viktigaste drag vinner medvetenhet och
individualitet hos en personlighet, som sålunda spränger det
bakomliggandes konsekvenser och ger uppslaget till nya
utvecklingslinjer. Hos Franciskus mognade så småningom det han bar
inom sig; och när han själf kom till klarhet därom, tillade han
det som den naiva medeltidsmänniskan ett yttre Guds under.
Genombrottet skedde, när han i Portiunculas af honom byggda
lilla kapell hörde evangeliet från Matt. io:e kapitel om Jesu
utsändande af de första lärjungarna: »Gån och prediken och
sägen : himmelriket är nära. Boten sjuka, gören spetälska rena,
uppväcken döda, utdrifven onda andar. I hafven fått för intet,
gifven för intet. SkafFen Eder icke guld, ej heller silfver, ej
heller koppar i edra bälten.» Här var hvad Franciskus behöfde.
Han skulle som en af de första apostlarna gå ut öfver världen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free