- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
199

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Meddelanden och aktstycken - Underrättelser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UNDERRÄTTELSER /<?9

eller omedvetet smögo sig in i hans åskådningar och handlingssätt.
Det är alldeles i sin ordning, att hans biografi ställes i samband
med undersökningar om kyrkliga, vetenskapliga och litterära,
politiska och sociala förhållanden, som utöfvat större eller mindre
inflytande på hans verksamhet, att man samlat notiser om hans
ekonomiska villkor, hans vanor, kroppsbeskaffenhet och sjukdo
mar. Men inga framställningar af slika faktiska uppgifter kunna
uttömmande förklara själfva kärnan i hans personlighet. De blifva
tvärtom själfva först då fullt åskådliga och sammanhängande,
när de grupperas omkring det verklighetsintryck, som
omedelbart väckes af hvad som ojäfaktigt intygas om det centrala i
Calvins väsen. Det är icke detta, som behöfver tydas ur hans
s. k. miljö, denna miljö får i stället sin rätta belysning just
däraf, och för en s. k. ’materialistisk historieuppfattning’ finns
här, om någonsin, intet utrymme. Längre än till att konstatera,
att religionens makt så helt gripit en man af otvifvelaktigt
lysande intelligens och lugn viljekraft, kan historien icke komma.»
Det vore frestande, att anföra längre utdrag ur den fängslande
framställningen, men det begränsade utrymmet nödgar till
återhåll. Ett må dock ytterligare få plats — just med hänsyn till
vår tvekan, om den här och äfven vid föregående tillfällen
framhållna synpunkten för Sveriges vidkommande är fullt riktig.
»Från calvinismen — säger förf. — härstammar . . . å andra sidan
den manligare uppfattningen af förpliktelsen till kyrkans och
religionens försvar emot en förtryckande öfverhet eller
öfvermakt. För den äkta lutheranismen är det en kristens plikt att
utan motstånd tåla lidande från öfverhetens sida, äfven i
utöfningen af sin tro. Också Calvin har förmanat sina lärjungar
att underkasta sig martyrernas lott, men han har dock funnit
en utväg att förebygga martyriet, när någon utsikt till själfhjälp
förefinnes. Öfverheten måste ju vara en kristlig öfverhet; men
den okristlige förföljaren förverkar sin rätt af Gud såsom verklig
öfverhet och förvandlas till en Guds fiende, som den kristne
äger att afvärja för sin tros skull. Denna uppfattning, som
genomträngde de calvinistiska härskarorna, har gjort dem till
protestantismens räddare och tillika bevarat deras kyrkor från
att nedsjunka i vekligt känslosvärmeri. Där en sådan kraftigare
anda framträder inom andra protestantismens områden, där
kunna äfven calvinistiska impulser spåras i en eller annan form,
såsom i Sverige under Karl IX och Gustaf Adolf.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0439.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free