- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
245

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, Granskningar och Anmälningar - Hj. Holmquist: Framställningar af modernismens historia - Karl Holl. Modernismus, Religionsgeschichtliche Volksbücher, Mohr 1908

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANMÄLNINGAR OCH GRANSKNINGAR

3J5

I9:de årh. skedda aflägsnande från modern vetenskap och kultur.
Mest kritisk blef ofelbarhetsdogmen; men denna gaf ock den
vetenskapliga strömningen inom katolicismen genom en bakport
friare rum (Holl har här samma tolkning af ofelbarheten som
Kübel); och den glänsande blomstringen inom den protestantiska
forskningen på 1870- och 1880-talen dref på. Oberoende af
hvarandra framträdde samtidigt i en rad länder de tendenser,
som man nu kallar modernismen. Aret 1890 kan sättas som
det egentliga begynnelseåret.

Först behandlar Holl Tyskland, där Schell drifven af
Leo Taxil-skandalen och katolikernas sjunkande bildning yrkade
reformer; lekmannaelementets större rätt, större vetenskaplig
frihet, mera nationellt kulturarbete. Af samma anda besjälades
de två betydande historici Kraus och Funk, fast de voro
försiktiga, samt Ehrhard, hvilken liksom Schell dock nödgades
officiellt böja sig (jfr. S. mlnocchi: La crisi odierna del
catto-licismo in Germania, Firenze 1907). I Tyskland är visserligen
ej den katolska vetenskapligheten nu utdöd, men man undviker
skyggt brännande problem och håller sig till urkundforskning
och litterärkritik, tydligen på grund äfven af den strama
disciplinen inom centrum och af fruktan för protestantismen
(Mi-nocchi och Holl). — Först efter 1900 träder Frankrike i
förgrunden. Ett historiskt sinne hade där fostrats, framför allt
genom den berömde duchesne; men här gick den historiska
forskningen djärft in på de centrala problemen. Holl skildrar
så Loisy och huru denne förvandlar alla absoluta institutioner
till relativa värden, räddande sin katolicism genom
begreppsdistinktioner: vetenskaplig och kyrklig exeges, trons Kristus
och historiens Kristus, etc. Loisy fick stöd af den oberoende
af honom utbildade nykantianska filosofien, hvars grundare voro
Bergson och Blondel. — Från Frankrike fortplantade sig
rörelsen till Italien, där det sociala intresset kom att med Murri
stå i medelpunkten, Fogazzaro’s »Il santo» tillmätes däremot
af Holl ej så stort värde; F. står i verkligheten den vulgära
katolska fromheten mycket nära. — Värdefullast var emellertid
det tillskott, som rörelsen fick från England. Den gick här ut
på en ombildning, en modernisering af katolicismens etiska
principer, redan i förstadiet »amerikanismen». Den engelska
katolicismen är ock rätt olika fastlandets, tack vare det starka
protestantiska inslaget, som är dess lifgifvande kraft. Både

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0485.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free