- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
25

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DANTE OCH KRISTENDOMEN I 5

det, som står över sig, och det, som är under sig. Den
känner följaktligen Gud såsom sin orsak och det, som är under
sig, såsom sin verkan. Och emedan Gud är den allmännaste
orsaken till allting, så känner den allting i sig, i det den
känner Gud, enligt intelligensens art (. . . Conosce adunque Iddio
si come sua cagione, conosce quello che è sotto sè si come
suo effetto, c pero che Dio e universalissima cagione di tutte le
cose, conoscendo lui, tutte le cose conosce i?i sè, secondo lo modo
de la Intelligenza).»* Det är en sådan intelligens Beatrice är.
Samma orsakssammanhang kommer till uttryck Conv. 3,6, 11,
återigen i anslutning till Liber de causis: »och eftersom, såsom
det står skrivet i anförda bok om orsakerna, varje orsak i sin
verkan gjuter in av den godhet, som den mottar av sin orsak,
så ingjuter och skänker den sin kropp av sin orsaks godhet,
som är Gud (e perà che .. . ogni cagione infonde nel suo effetto
de la bontade che riceve da la cagione sua, infonde e rende
al corpo suo de la bontade de la cagione sua, ch’è Dio)».s
Som synes, är vägen öppen för en direkt gudsuppenbarelse
genom de skapade föremålen. En huvudnyckel till metoden
att ur de konkreta föremålen abstrahera sig fram ända till den
första orsaken få vi De mon. 1, 11, 17: ... quanto causa est
universalior, tanto magis habet rationem cause, quia inferior
non est causa nisi per superiorem, ut patet ex hiis que de
Causis. Detta är i överensstämmelse med själva
begynnelseorden i Liber de causis: »Omnis causa primaria plus est
influens super causatum suum quam causa universalis secunda».3

Det har redan nämnts, att Liber de causis blev föremål
för ivrigt studium av 1200-talets stora dominikanteologer,
Albertus Magnus och Thomas. Albertus Magnus brukar lastas
för bristande skarpsinne och kritik och kommer mestadels att

1 IJber de causis c. 7: »Omnis intelligentia seit, quod est supra se et
quod est sub se, verumtamen seit, quod est sub se, quoniam est causa ei
et seit, quod est supra se, quoniam adquirit ab eo bonitates» (sauter,
a. a., s. 165).

2 Influenstanken återfinnes även Conv. 3, 7, 2 med anknytning till
Liber de causis.

3 CSauter, a. a., s. 168. Citatet förekommer ordagrant i brevet till
Can Grande della Scala.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free