- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
48

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I 8

GÖSTA KELLERMAN

ras kärlek ej haft rätta målet.1 I Purgatorio får Dante själv
gå genom eld för köttslighetens synd. Att Dantes utveckling
ej försiggått utan kris eller kriser därom tala Beatrices
förebråelser mot honom över Letes vatten (Purg. 30). Dante hade
tagit miste om det goda, »i det han följde falska gyckelbilder»
(Purg. 30, 131), tydligen i den »amor mundi», som teologerna
förkättrade.

»Han sjönk så djupt, att intet annat medel
till frälsning återstod än detta enda

att visa honom de fördömdas tillstånd». (Purg. 30, 136ft.)

Det själiska, det andliga hade ej varit Dante nog. Så
tillrättavisar Beatrice Dante Purg. 30, 127 ff.:

»och när jag hade höjts från kött till ande
och vuxit till i skönhet och i värde,
då blev jag honom mindre kär och dyrbar».2

Dante hade försummat att dra ut konsekvenserna av sitt
bildspråk. Men plötsligt måtte det ha blivit klart för honom,
vad det betydde, att Beatrice var död. Hon var nu en Guds
ängel. Liksom himmelens ängel i oberörd höghet skrider över
Styx’ vatten och i bjudande majestät tvingar de nyss
motspänstiga djävlarna att släppa fram de båda skalderna in i
helvetesstaden, så är för Dante änglaföreställningen den förmedlande
vägen över från jordbundenheten till religionen. I den jordiska
Beatrice hade han mött den naturliga kärlekskraften, om ock
idealistiskt fattad, i den himmelska Beatrice möter han nu den
gudomliga nåden. I båda är det dock ett enhetligt
gudsver-kande, som uppenbarar sig. Det »nya livet» är ej direkt en
omvändelse, det är ett förandligande, en sublimering.
Omvändelse kan det kallas, såtillvida att det innebär ett avstånds-

’ I enlighet med Thomas Aquinas’ ord (Sent. 4, 50, 1): »Voluntas
autem deliberativa in damnatis bona esse non potest. Procedit enim ex
electione liberi arbitrii quod in damnatis est confirmatum in malo, propter
perpetuam separationem a bono fine, a quo se per culpam voluntarie
se-paraverunt.»

»Quando di came a spirto era salita,
e bellezza e virtü cresciuta m’era,
fu’io a lui men cara e men gradita.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free