- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
54

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I 8

64 GÖSTA KELLERMAN

»Då vårt begär är eldat blott av Andens,
den Heliges, behag, är det vår glädje
att fogas in i hans regeringsordning».1

I denna förbindelse är den Helige Ande framför allt Sonens
uppenbarare i skriften (Summa i, 34, 2: »ea ratione dicatur
Spiritus Sanctus verbum Filii, quia manifestat Filium»),
sammalunda är också i Dantes framställning av försoningen (Par. 7, 19 fif.)
den Helige Ande Ordets, d. v. s. Kristi, eviga kärlek, medan
Gud därsammastädes kallas Skaparen och den Eviga Godheten,
omisskännligt hänsyftande på Hans skapelsegärning. Ännu
personligare och uttrycksfullare kommer denna bibelinspiration av
den Helige Ande fram Par. 24,91 ff.:

»Helig Andes
på gamla och på nya pergamenten
med ymnigt flöde gjutna regn har bildat
en slutsatskedja, som med sådan styrka
har lett mig fram till tron, att varje annan
bevisning tyckes mig mot denna kraftlös».2

Så kunna också bibelns övriga stora Guds-män kallas den
Helige Andes bärare. Om David heter det Par. 20,38: »il
cantor dello Spirito Santo», om Paulus Par. 21, 127 f.: »il gran
vasello dello Spirito Santo» (jfr Apg. 9: 15). Men den Helige
Andes verksamhet utsträcks även till män sådana som Franciskus
(Par. 11,94 ff) och, betecknande nog (jfr kap. II), Justinianus,
vilkens lagstiftningsarbete tillerkännes gudomligt ursprung:

»Justinianus är jag, var den Cesar,

som ledd av Kärleks Urgrund, mäktig hos mig,

ur lagen strök vad ej var gott och nödigt».3

»Li nostri affetti che solo infiammati

son nel piacer dello Spirito Santo,

letizian del suo ordine formati.» Par. 3, 52 ff.

»La larga ploria
dello Spirito Sancto ch’è diffusa
in sulle vecchie e in sulle nuove cuoia,
è sillogismo che la m’ha conchiusa
acutamente si, che in verso d’ella
ogni dimostrazion mi pare ottusa.»
»Cesare fui, e son Giustiniano,
che, per voler del primo amor ch’io sento,
d’entro le leggi trassi il troppo e il vano.» Par. 6, 10 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free