- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
57

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DANTE OCH KRISTENDOMEN

I 5

för oss i Dantes skildring. Denna s. k. kejsarsaga förtäljer,
huru vid världsänden en sista kejsare skall besegra hedningarna,
befria Jerusalem och vid korset nedlägga sin makts insignier.
Därefter ryckas desamma och korset upp till himmelen, och de
sista händelserna taga sin början. I sagans vidare utveckling
framträda renare de för denna version konstitutiva dragen: ett
torrt träd, som ställes i förbindelse med världsherraväldet (dessa
drag återvända såväl i Alexandersagan som i sagorna om Holger
Dansk, medeltida reseskildringar vittna ävenledes om deras
hemma-hörighet i Orienten). Vanligen är det så, att trädet blomstrar
upp, då världens herre uppenbarar sig. Detta motiv är även
tillfinnandes i sagan om korset, i vilken Kristus framställes som
frukten på det ditintills ofruktbara trädet. Samhörigheten med
livsträdsföreställningarna är i ögonen fallande.1

Då nu Dante låter Gripen fastgöra kyrkans vagn vid det
torra paradisträdet, och detta därvid blomstrar upp i oanad
prakt, är symboliken genomskinligt tendentiös. Han anknyter
likvisst till den gamla sagan utan att göra våld på den. Den
har från början rymt dessa tankefrön i sig. Trädet
symboliserar redan i Genesis tjänarförhållandet till Gud.2 Adams
för-syndelse gentemot detta för in straff och lag i världen. Trädet
kommer sålunda att stå som representant för den världsliga
ordningen, lika följdriktigt som det krävdes i folktron, att det
skulle medverka till sonandet av det brott, som det, må vara
genom Guds egen anordning, frestat människan till. Här bildar
alltså den bibliska berättelsen ett konkret och för poetisk
ut-gestaltning tacknämligt underlag åt naturrättens idéer. Dock
är det naturrättsliga inslaget, man vore frestad säga,
revolutionerande. Den världsliga rätten och dess högste företrädare,
kejsaren, få därigenom faktiskt en roll i försoningsgärningen,
som sidoordnas med Kristus’ och kyrkans. Det livsträd, som
hos en Hugo av St. Victor varit korsets, blir kejsarmaktens
och naturrättens. Så är statens rättsordning för Dante en
ersättning för det förlorade oskuldstillståndet, den är ett läke-

1 Barns, art. Trees and Plants i Hastings’ Encyclopaedia och
ELeh-mann, Jahvistens tanke i Teologiska studier tillägnade Erik Stave (Sthlm
1922).

2 Jfr ELehmann, a. a., ss. 225 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free