- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
80

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

90

GÖSTA KELLERMAN

»Så sant rättfärdigheten och miskunden
må fria er från bördan snart, och låta
er lyfta vingen till den flykt, I åtrån».’

Man förstår här ännu tydligare, vilken eminent vikt
samman-knytningen av Kristi verk och kejsardömets idé äger, i
försoningsverket ligger en satisfaktion, analog med skärseldsreningens,
och rättvisan utgör ett ofrånkomligt moment i båda. Skärselden
kan sägas vara en replik av försoningsverket i Kristus.
Om-berto Aldobrandeschi förklarar på följande sätt sitt straff" ur
sitt högmod:

»För dess skull får jag bära denna börda,
tills här bland döda jag med Gud försonas,
då ej bland dem, som hava liv, det skedde».2

Nomenklaturen med betalning och mynt fastslår detta
ovedersägligt (jfr vv. 88, 125 f.)3 Här äro vi emellertid inne på
gränsområdet till en personligare Guds-uppfattning. Otvetydigt
försiggår dock hela den konstnärliga framställningen igenom, som
annars gärna borde tendera till antropomorfisering av gudomen,
ett utjämnande hänsynstagande till den filosofiska
begreppskonsekvensen.

Med en viss paradoxal överdrift kan påstås, att till och med
de osaliga bli delaktiga av Guds-njutandet, det intellektuella

»’Deh! se giustizia e pietà vi disgrievi

tosto, si che possiate muover 1’ala,

che secondo il disio vostro vi lievi,» Purg. 11,37 ff.

2 »E qui con vien ch’io questo peso porti
per lei, tanto che a Dio si sodisfaccia,
poi ch’io nol fe’ trå’ vivi, qui trå’ morti.»

Purg. 11, 70 ff.

3 Kanske starkast framgår detta samband i fråssarnas krets på
skärs-eldsberget, där en andra upplaga av paradisträdet markerar försonings
tanken ytterligare. Dantes vän Förese Donati talar där om sitt lidande :

»Jag säger kval, men borde säga hugnad,
ty jämt till trädet drar oss sådan trängtan,
som fyllde Kristi rop Eli med glädje,
då med sitt blod han vann åt oss vår frälsning».

Purg. 23, 72 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free