- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
91

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DANTE OCH KRISTENDOMEN I 5

»E cortesia fu lui esser villano» (inf. 33, 150).1
Så kan paradiset skildras som ett Guds hov, där Gud
församlat sina trogna. Väl har Guds egen gestalt här nästan
fullkomligt abstraherats, men drag av personlighet samla sig
dock kring den terminologi, som rör sig med ord sådana som
Gud-Kejsaren, Gud-den Högste Konungen, Gud-den Höge Herren
och liknande.2 En syndares försoning med Gud kan så ock kallas
fredsslut.

»Jag sökte fred med Gud mot sista slutet
av livets dagar»;3

Sammanfattning.

Håller man sig till den högsta gudomsrepresentanten, så
är kanske sist relaterade fattning av Guds-gestalten såsom Kejsare
och Herre den, som mest närmar sig evangeliets Guds-bild. Men
eljest måste man nog anse, att det egentligen är Maria, som i
sig upptagit de evangeliska grundtankarna. Hon är den
uppsökande, förlåtande, upprättande gudomen. I hennes tjänst står
Beatrice. Tack vare att Beatrice kan föreställas som en ängel,
har en brygga blivit slagen över från den platonska
kärleksmystiken till kristendomens huvudmotiv. Såsom ängel är Beatrice
på en gång Marias sändebud och ett förmedlande led i den
platonska värdehierarkien. I denna dubbla egenskap har hon också
betytt den religiöst omskapande och upplyftande makten i
Dantes liv.

Denna kombination stänger emellertid ute rättvisans idé.
Den far söka sig egna vägar. Resultatet blir, att den personliga
gudom, som skulle motsvara de filosofiska
begreppsbestämningarna, blir åtskilligt sekulariserad. Så är den en klen mot-

! Jfr Inf. 20, 28 ff.

= Purg. 15, 112; 19,63, 125; Par. 3,84 et passim.

»Pace volli con Dio in su lo stremo

de la mia vita.» Purg. 13, 124 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free