Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Oeconomia Regni Animalis
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
92
tanken, att vår vilja därigenom fullkomligt gått förlustig all
sin frihet i andliga ting, att den mistat all egen kraft att
sträfva mot det oändliga. Liksom vår högsta kunskap nås,
då vårt naturliga förnuft från anima upplyses af en stråle
af del gudomliga ljuset, så lyftes vår högsta sedliga sträfvan
af gudomliga krafter upp mot sitt endast anade mål. Vår
kärlek möter den gudomliga, blir en del af den.
Det är klart, att med denna uppfattning själfva frälsnings-
processen hos Swedenborg måste få ett helt annat förlopp
än hos Luther. Den mister sin akuta karaktär och blir till
en långvarig pånyttfödelseprocess, där individen gradvis
höjer sig mot det gudomliga. Redan nu förklarar han i
De Anima (Regn. An. VII, s. 220), att en plötslig omvän-
delse hör till de sällsynta undren. »Utan en underbar (miracu-
losa) och särskild nåd blir en dålig själ ej med ens och en
gång för alla god; man är tvungen att kraftigt arbeta på
sig själf, man måste begagna sig af de mest brinnande
böner och oafbruten ifver i det, som verkligen är andligt och
gudomligt.» Och han utvecklar i samma verk, huru männi-
skan på detta sätt gradvis höjer sig, når allt högre och högre
stadier af frihet. Det blir en sorts ersättning till ortodoxiens
lära om nådens ordning. Det första frihetsstadiet består däri
att mens frigör sig från kroppens begär och gör animus till
sin tjänare. Det andra stadiet är, att mens genom studiet
af Guds ord, andra skrifter och egen reflexion bildar sig en
intellektuell tro. Genom att begagna sig af de heliga nåde-
medlen, besöka kyrkor, begagna sakramenten, tillbedja Gud
och framför allt vända sig till honom i bönen, når människan
det tredje frihetsstadiet. Om hon gör detta med rätt sinne,
så uteblir aldrig den gudomliga nåden, som ingjuter tron och
kärleken i hennes bröst. Då inträder det fjärde stadiet, den
äkta frihetens stadium, då människans intellekt liksom ny-
skapas och förandligas genom det andliga nit, hvaraf hon
brinner. I detta tillstånd blir människosjälen oskyldig så-
som barnets själ, innan ännu sinnenas väg öppnats. Hon
glömmer allt, som utsläcker det gudomliga, och bibehåller en-
dast så mycket af det jordiska, att hon kan fylla sina plikter
i det borgerliga lifvet. Fullt rent kan detta frihetstillstånd
ej förekomma här på jorden. Men vi kunna komma det så
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>