Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Andeskådaren
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
2^5
tillvaron af en själsförmögenhet öfver förnuftet, ett käril, där
det gudomliga ljuset kunde direkt flyta in från sin urkälla.
Man kan då fråga sig, om ej Swedenborg själf iakttagit
denna likhet, och om han ej under sin teologiska period in-
lagt något mer i sina tidigare med respirationshämning för-
bundna ljusvisioner, än hvad han gjort vid tiden för deras
emottagande. Det är lätt att visa, att detta verkligen är fal-
let. På det ställe i De Ccelo et Inferno (438), där han talar
om att människan, ännu medan hon lefver med kroppen till
sin ande • - d. v. s. anima är en medlem af ett ängla-
samhälle, om hon är god, af ett helvetiskt samhälle, om hon
är ond, häfdar han visserligen, att människan ej synes i detta
samhälle under sitt lif här på jorden, emedan hon då tänker
naturligt. »Men», fortsätter han, »de som frigöra sin tanke
fran kroppen (qui autem abstracte a corpore cogitant) visa
sig stundom i sitt samhälle, emedan de då äro i anden, och då
de synas, urskiljas de tydligt af andarne där, ty de gå försänkta
i grubbel och tiga och blicka ej pa de andra; de äro liksom
de ej sågo dem, och så snart någon ande tilltalar dem, för-
svinna de.» Att tänka »abstracte a corpore» är ju för Swe-
denborg liktydigt med att afstänga alla intryck från sinnena
och låta själen helt upplysas af animas ljus. Det uppnås ge-
nom den inre respirationen. »Genom detta medel är det mig
också gifvet att vara närvarande med änglar och andar»,
förklarar han ju därom i Diarium Spirituale. (3465 se ofvan
s. 63). Och det tyckes Swedenborg nu, som om han på detta
sätt varit i andevärlden långt innan han själf varit medveten
därom. Hvarje gång han under sin naturvetenskapliga period
blifvit delaktig af det gudomliga ljuset, hade han, utan att
veta det, försänkt i sitt grubbel vandrat där såsom en ande,
ett föremål för de andra andarnes förvåning och utan för-
måga att skåda dem eller samtala med dem. Redan långt in-
nan hans »inre syn» öppnades, hade han varit »en främling
och på samma gång en infödd» i den andliga världen. Det
är detta, som för honom själf förklarar sambandet mellan
hans teologiska system och världsåskådningen i verken från
hans sista naturvetenskapliga period.
15 Lam vi, Swedenborg-.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>