Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XII. Yttersta domen och det nya Jerusalem - Det nya Jerusalem och Nya Kyrkan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
33i
som böjer sig uppåt, som om den ville förstöra himlen. Men
dess försök är fåfängt, och den sjunker ned i helvetet. (Cont.
Ult. Jud. 23—28.)
Jag har anfört denna skildring, därför att den visar, huru
angelägen Swedenborg är, äfven när det gäller den yttersta
domen, att ej låta Gud själf störta någon i fördömelsen. Han
är förlossaren, som räddar sina trogna, ej egentligen doma-
ren. De onda människorna döma sig själfva, då deras inre
blottas, då de beröfvas all den fernissa af yttre respektabili-
tet och kyrksamhet, som följt dem ända in i andevärlden.
De störta sig själfva ned i helvetet, därför att de först där
kunna känna sig ibland sina likar. Liksom de nykomna sjä-
larne gör draken ett försök att höja sig mot det gudomliga
ljuset. Men det är honom för starkt, och han störtar blän-
dad ned i afgrunden.
Världens tillstånd efter yttersta domen kommer att te sig
alldeles som före densamma. Den stora förändringen i den
andliga världen kommer ej att medföra någon synbar för-
ändring i vår värld. Det kommer att finnas stater, krig
och fred liksom förut. Till det yttre kommer det också att
finnas skilda kyrkor, som lära sina olika dogmer. Men hä-
danefter skall kyrkomedlemmen åtnjuta mera frihet att tänka
i trosfrågor, därför att han har återfått andlig frihet. Ty nu
är allt i himlar och helvete bragt i ordning, och den rätta
jämvikten dem emellan är återställd. Och därför har också
ordets inre mening kunnat uppdagas utan fara för att det
skall missförstås eller profaneras. (De Ult. Jud. 73.)
Det viktigaste, som yttersta domen fört med sig, är dock
skapandet af det nya Jerusalem, den nya kyrka, som Swe-
denborg, såsom vi sett, redan långt tidigare profeterat om.
Den nya himmel, som Gud skapat vid den yttersta domen,
var också afsedd att rymma denna nya kyrka, som alltså
skulle omfatta de bästa af såväl kristna som hedningar, som
lefvat sedan Kristi tid. (De Nova Hierosolyma 2—3.) Från
himlen skulle sedan det nya Jerusalem nedstiga på jorden.
Swedenborg har redan under den tid yttersta domen varat
mottagit visioner, som tyckas honom bebåda, att denna kyrka
stigit ned (se D. S. 5543), men han dröjer med att förklara
den färdigbildad. I ett bref från år 1767 till favoritlärjun-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>