Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
269
sterkt havde fremhævet, at kunsten skal
nærme sig det virkelige liv, det saa han nu
fuldbyrdet; her var liv og kunst ikke skilte.
Hans syn hvilede ikke paa det fantastiske
i den franske romantik, men paa den
farverigdom, livet vedkjender sig som sin egen.
Hidtil havde han i sin æsthetik nærmest
fremhævet kunstens renhed, det kunstneriske
emnes selvraadighed, dets selvstændighed
lige-overfor ethvert hensyn, som ligger udenfor
det selv. Emnet trænger ikke laant lys,
behøver ikke gjenskin fra fædrelandskærlighed
eller fra billeder, som ikke fremgaar af det
selv. Kunstens emne er selvlysende. Efter
opholdet i Paris kommer en sterkere
hævdelse af, at emnet maa gribes lige ud af
erfaringen. Da han vaaren efter sin reise
indbyder til forelæsninger over vor literatur,
er det, som han sammentrænger sine
oplevelser i disse ord: «Naar vi nu erkjende,
at vi ikke kunne udtale noget Andet
klarere og bedre, end det, vi selv have oplevet
og vundet, da er dette den sidste Frugt af
Romantikernes Protest.»*
Da det, vi kjender, tilhører vort eget
folk, var her givet en retning mod det
nationale. Og det er netop hans hensigt med
* II, s. 68.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>