Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
268
Intriger; men det fordrer Lidenskaber og
sande Lokalfarver.» Den sceniske kunst i
Frankrig staar langt over den tyske. «I
Tydskland har man endnu ikke nok løsrevet sig
fra Traditionen, for at anerkjende de
pittoreske Elementer i den franske Dramaturgi,
og det uagtet Wallenstein s Lager, et
fuldkomment dramatisk Genrebillede, der biot
bæres af den maleriske Effekt, stedse har
gjort en stærk Virkning paa de tvdske
Skue-pladse.» Med genial sans udstyrer den
parisiske scene stykkerne. Her er en helhed
i maleriets udførelse, som med underlig
magt griber tilskueren. Denne har kanske
aldrig set originalerne til disse gothiske
gemakker med deres eventyrlige forsiringer,
men han føler alligevel, hvorledes alt hører
sammen. Blendverket er fuldstændigt. Det
er, som omgivelserne kommer til orde i
dialogen og giver reflexer til handlingen.
Foruden denne beundring for den franske
scenekunst bragte han ogsaa hjem en udelt
kjærlighed til det franske maleri; de franske
malere stod altid for ham som de første.
Ivjendskabet til den franske kunst har
fremskyndet udviklingen af Welhavens
kunstopfatning. Hvad Schweigaard,
overensstemmende med sit syn paa videnskaben, saa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>