Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Den dramatiska filmen som konstart
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
uttrycksmedel, sä är det ock att anse som en konstart för sig,
vilken har sitt existensberättigande icke såsom en dålig imitation
eller efterhärmning av teatern, utan som någonting självständigt
bestående*
Då nu frågan i främsta rummet gäller, huruvida filmdramat
är konst eller icke, kunna vi till en början kanske upptaga
spörsmålet, huruvida filmbilden i och för sig är att betrakta
som konst. Detta vilja de flesta rätt och slätt bestrida. Man
vill betrakta kinematografbilden blott som en mekaniskt
upptagen reproduktion av ett händelseförlopp, och detta är ju
alldeles riktigt. »Men», säger konstkritikern Johnny Roosval,
»liksom den rent optiska bilden på ögats näthinna uppfattas
och njutes olika allt eftert vårt individuella temperament och
vår uppfostran, så kan den till synes helt objektiva
kamerabilden bli ett uttryck för fotografens individuella uppfattning
av vad han vill återge.» Han hävdar kamerakonstens
samband med arrangeringskonsten, en »scenisk konst i svart och
vitt» (Scenisk Konst W. 9, 1917), och ger den framstående
fotografen dr Goodwin alldeles rätt uti »att inrangera
fotografien bland konsterna. Den står över måleriet eller snarare
grafiken, men gränsar också till teatern. Den är fixerad
scenisk konst. Alltjämt under förutsättning, att den
fotograferande ordnar sitt föremål, innan han fixerar det i bild. . . .
Också vid syster-konsten film ligger det konstnärliga
momentet i regien, icke i det mekaniska vevandet på apparaten.
Det är uppenbart en fordrande uppgift såväl på smak som
teknik att ordna ljusinfallets styrka och riktning, att uppfatta
vilka plastiska ytor ljuset kommer att breda sig över, att
använda detta i syfte att få en karaktäriserande och smakfull
svart- och vit fördelning.»
Naturligtvis bli uttalanden i en fråga som denna alltid mer
eller mindre subjektiva, enär alla ej kunna ha samma
uppfattning av begreppet konst och den ene har en vidare, den
andre en trängre syn på saken. Visserligen kan aldrig den
mekaniskt upptagna bilden uppfattas som konst, enär denna
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>