- Project Runeberg -  Grekiskt-svenskt hand-lexicon till Nya testamentet /
248

(1867) [MARC] Author: Anders Melander - Tema: Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ... - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

248

Παύλος

ΤΙαΰλος

Παύλος, ου, <> (lat.) Paulus 1:ο) Sergius Ρ.,
pro-consul på Cypern Act. 13: 7 (se Σέργιος). —
2:o) Aposteln Paulus, som förut liette Saul, men
till minne af den föregående personens omvändelse
kallade sig 1. kallades Paulus Act. 13: 9 Σαΰλος
δέ, ό χαι Παύλος ~ men S. som (från denna
stund) äfven kallades Paulus; likt namn lian
sedermera beständigt bar. Han var född i Tarsus i
Cilicien 14 eft. Chr. (?), jude af Benjamins stam;
fadren, hvilken (ovisst af hvad skäl) innehade
Romersk borgarerätt och var pharisé, bestämde
honom till Rabbin och skickade honom derföre tidigt
till Jerusalem, hufvudsätet för Judiskt-Rabbinisk
lärdom, der P. njöt undervisning af Gamaliel och
genom honom införlifvades med Phariséernas sekt;
derjemte hade ock P. efter den tidens sed lärt ett
handtverk, neml. tältmakare-yrket (σχψοποιος ή v).
Christna lärans utbredande i Jerusalem, som allt
mer och mer fortgick, ådrog sig snart den unge
Phariséens uppmärksamhet: hans eldiga charakter
gjorde honom till dess ifrigaste motståndare och
i fanatisk ifver för den gamla läran rasade han
mot alla, som voro af den nya vägen (Act. 9: 1
följ.). Snart inskränkte sig hans zelotraseri icke
längre till Jerusalem; försedd med fullmakt af
Synedrium anträdde han en resa till Damascus,
der den nya läran räknade många anhängare, men
på vägen dit kringstrålades lian plötsligen af ett
himmelskt sken och föll sanslös och förblindad
till marken. Införd till staden fick han sin syn
åter af en cliristen Ananias och lät döpa sig (35
e. Chr.), hvarefter han snart begynte predika
Christum. Efter en kort vistelse i Damascus begaf
han sig till Arabien, derifrån tillbaka till
Damascus och derpå (3 år efter sin omvändelse, alltså
38) till Jerusalem (l:sta gången), der han under
15 dagars tid gjorde bekantskap med Petrus och
Jacobus, så till Tarsus, hvarifrån Barnabas
hämtade honom (43) till Antiochia, der han i förening
med honom predikade under 1 års tid. Derpå gå
båda med en collect till Jerusalem (2:dra gången
enligt Act. 11: 30, hvarvid dock stor chronologisk
svårighet uppkommer af Gal. 2: 1, hkn endast
derigenom kan till ngn del häfvas, att Paulus af
för oss obekanta skäl icke följde med ända fram
till Jerusalem; ty säkert är, att den Gal. 2: 1
nämnda resan rätteligen var den tredje och
densamma som resan till Apostlaconveutet år 52 —
Act. 15 cap.), och återkomne till Antiochia anträda

de straxt derpå sin första missionsresa (år 44) till
Cypern, Perge i Pamphylien, Antiochia Pisidiæ,
Iconiuin, Lystra, Derbe och Attalia. Sedan de
kommit tillbaka till Antiochia, uppväckte
Jude-christna rigoristers ankomst dit söndringar inom
församlingen, hvarföre Barnabas och Paulus jemte
några till (hvaribland Titus Gal. 2: 1) resa till
Jerusalem (3:dje gången) till Apostlaconveutet år
52. Efter återkomsten till Antiochia skilja sig
Barnabas och Paulus (se Βαρνάβας), som samma
år i sällskap med Silas företager sin andra
missionsresa. Denna går till Derbe och Lystra, der
Ti-mothens ansluter sig till Paulus, derpå till
Phrygien, Galatien, Troas (der Lucas sluter sig till
sällskapet), Macedonien, Philippi, Amphipolis,
Apollonia, Thessalonica, Beroea, Athen (sjövägen),
Corinth, der Paulus predikar lir år; derifrån
begifver sig Paulus sjöledes till Ephesus och öfver
Cæsarea och Jerusalem (4:de gången) tillbaka till
Antiochia (år 55). Den tredje och sista
missionsresan företager Paulus till Galatien, Phrygien,
Ephesus, der han uppehåller sig icke fullt 3 år (56—58),
derifrån till Macedonien och Achaia (der lian
dröjer i 3 månader). Återvägen tages öfver [-]Macedonien,-] {+]Mace-
donien,+} Troas, Miletus, Tyrus, Ptolemais och
Cæsarea till Jerusalem (5:te och sista gången).
Häktad der kort före Pingsttiden år 59 transporteras
han till Cæsarea, der han qvarhålles fången i 2
år (från sommaren 59 till sommaren 61) under
Felix och Festus, hvilken sednare om hösten 61
sänder honom till Rom. Under resan dit lider
han skeppsbrott vid Melite (Malta), der han
öfvervintra)’; om våren 62 kommer han till Rom,
hvarest han hålles i fängelse i 2 år (till 64) och lider
martyrdöden sannolikt under den med anledning
at’ den stora branden samma år mot de christne
utbrutna Neronska förföljelsen. — Så långt gå de
biographiska underrättelserna hos Lucas. Det
redan för denna artikel nog starkt i anspråk tagna
utrymmet medgifver icke öfver denne store
hed-ninge-apostel någon charakteristik, hvilken för
öfrigt bäst inhämtas genom en flitig läsning af hans
skrifter.

Sina epistlar skref han (så vidt det kunnat
utrönas) på följande tider och ställen: l:o) l:sta
brefvet till Thessalonicerne år 53 från Corinth;
2:o) 2:dra brefvet till Thessalonicerne icke långt
efter det l:sta under Pauli l:sta vistelse i Corinth
i början af år 54; 3:o) brefvet till Galaterne år 56

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:21:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/magrsvlex/0262.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free