- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
44

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Trondhjemsk rokoko efter 1750

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

44

Trondhjemsk rokoko efter 1750.

Joh. Schweiger(?): Portræt av Anne Lysholm, f. Tønder.

(* Ingenio; C A. Krogh, T.hjem.)

ningskunst, som hører til den ypperste vort land har
frembragt, viser paa den anden side hvor vanskelig
rokokoens former hadde for helt og
fuldt at trænge igjennem i Trond*
hjem. Den tunge og pompøse barok
laa langt bedre tilrette for det
trønderske temperament end det
lette og graciøse, og den hang selv
i ornamentale detaljer merkelig
længe fast heroppe. Den trønder*
ske rokoko beholdt altid et over*
maade massivt, næsten barokt drag.
Det sees bedst i Stiftsgaarden, hvis
grundmur først blev reist 1774.2

Denne kraftige utfoldelse av
materiel og kunstnerisk kultur stod
i vekselvirkning med et aandsliv og
en videnskabelig iver, som intet*
steds i Norge pulserte mere maal*
bevisst og intenst end i den gamle
bispe* og skolestad. Latinskolens
lærere og en meget stor del av da*
tidens trønderske geistlighet rundt
paa prestegaardene var lærde mænd,

Joh. S c h w e i g e r (?) : Portræt av Henrik Lysholm.
(* Ingeniør C. A. Krogh, T.hjem )

og drev selvstændig videnskabelig arbeide. De mange
store privatbiblioteker i Trondhjem paa denne tid
peker i samme retning. Fra ca.
1750 av residerte historikere som
Gerh. Schønning og P. F. Suhm og
naturforskere som J. E. Gunnerus
og G. C. Oeder heroppe. De gav
hele denne merkelige virksomhet
monumentalt uttryk, da de 1767
skapte den tidligste organisation
som norsk videnskap har eiet, «det
kgl. norske Videnskabsselskabs3

I nær forbindelse med den store
organisator av dette rike aandsliv,
biskop Gunnerus, er det vi møter
den kunstner som synes at ha ført
rokokoen ind i den trønderske
malerkunst. Det er Johan Fri*
derich Schweiger. Om hans
nationalitet vet vi intet. Formo*
dentlig var han dansk eller tysk
født. Er det ham, som først bragte
den nye stil ind, er den kommet
nogen aar tidligere til Trondhjem

Joh. Schweiger: Portrættegning av Maren Schnitler,
f. Wensdl. (* Fru Stabeli, Munkvold, T.hjem.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free