Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. Missionens Historie i Kina - b. Den senere katholske Mission indtil Nutiden
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
—42—
b. Den senere katholske Mission indtil Nutiden.
Allerede den nyere katholske Missions egentlige Patriark Franz
.-Xaver forsøgte at trænge ind i Kina· Men han naaede ikke længere
end til en liden O udenfor Landets Kyst i Nærheden af Kanton,
hvor han døde i 1552. Han opnaaede dog at saa lægge sine Ben
til Hvile i kinesisk Jord og derved ligesom indvie Landet til frem-
.1idig Missionsmark for sin Kirke.
Imidlertid var nu den Tid nær, da Landet skulde faa sine Missiw
nærer, og da først fra den Orden (Jesuiterordenen) som den afdode
·tilhørte. Portugiferne havde allerede i 1537 erobret den lille O
Macao i Nærheden af Kanton, og denne blev nu et Udganspunkt
sor Missionen. Herfra søgte navnlig nævnte Orden at trænge
ind i Kan med sine Arbeidere, og den forstod at finde Folk med
Jver og Dygtighed, om man end maa beklage, at de tildels brugte
Midler, som ikke kan billige-Z. Den banebrydende Mand for denne
nye katholske Misfion var Jtalieneren Mathias Ricci, en Mand af
ganske ualmindelig Dygtighed, Arbeidskrast·og Klogskab. Han var
ikke alene en fremragende Lærd (ifær Mathematiker), men forstod
sig ogsaa paa praktiske Ting og var navnlig en dygtig Uhrmager.
Han trængte først ind iProvindsen Kanton, derpaa i Kiang-si, ned-
satte sig senere iNan-king og vovede sig endelig til selve Hovedstaden
«Peking, uagtet det jo endnu var Guropæerne forbudt at trænge ind
i Landet. Han forklædte sig først sont buddhistisk Prest og levede
i 7 Aar sammen med buddhistiske Prester for rigtig at kunne blive
sen Kineser baade i Sprog og Sæder. Derpaa optraadte han som
kinefisk Lærd og bragte det efterhaanden saa vidt, at han kunde tale
.og skrive Sproget saa fortrinligt, at endog kinesiske Lærde maatte
beundre det. Saaledes udrustet og desuden udstyret med kostbare
Gaver til Keiseren kom han i Aar 1600 til Peting· Her gjorde
han især Lykke med sin Uhrmagerkunst og med et »Repeteruhr«,
som han forærede Keiseren. Han blev ikke alene venlig modtaget,
men kom ogsaa iStatens Tjeneste og vandt stor Indflydelse Endog
en af Ministrene og hans Datter lod sig døbe. Store Skarer blev
kristne, og en Mængde Kirker opførte Naturligviis kom der snart
flere Missionærer efter, og mange afdisse, som f. Ex. Adam Schall
og Verbiest, var meget dygtige Mænd, som navnlig forstod at vinde
Anseelse ved sine mathematiske og astronomiske Kundskaber. Det saa
en Tid ud, som om det kinesiske Folk inden ikke saa ret lang Tid
skunde komme til at antage Kristendommen.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>