- Project Runeberg -  Clas Livijn. Ett nyromantiskt diktarefragment /
110

(1913) [MARC] Author: Johan Mortensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fägnades han med denna moderepertoar. Han säg omväxlande
imitationer af franska tragedier, som ”Siri Brahe”, ”Gustaf
Wasa”, eller Kotzebuader som ”Grefvarna af Klingsberg”
och ”Johanna af Montfaucon”. Ännu på 1820-talet uppfördes
Leopolds ”Oden” och Anders Lindebergs nyskrifna tragedi
”Blanka”. Det var först då Livijn 1813 kom till Tyskland,
som han i Rostock såg en verklig tragedi uppföras, nämligen
Schillers ”Die Räuber” (H. III, 237).

Men redan 1804 hade Livijn lärt sig engelska och arbetade
sig med stor ansträngning igenom Shakespeare. Han läste
Romeo och Julia, Hamlet, As you like it, Macbeth m. fl.
Senare 1810—1812 ärnade han öfversätta Hamlet,
Mid-sommarnattsdrömmen och Macbeth. Samtidigt gjorde han
bekantskap med Schiller och Goethe. Han påbörjade en
öfversättning af den förres Jungfrun af Orleans och af den senares
Egmont. 1805 förvärfvade han en ny bekantskap i Tiecks
Mästerkatten, hvilken spelat en stor roll i det nyromantiska
lustspelets utveckling och äfven starkt påverkat Livijn.

Livijn kände således åtskilliga af hufvudrepresenlanterna
för den nya riktningen inom dramat, och det var under
inflytandet af dessa intryck, som han själf började att med ifver
kasta sig på dramatiskt författarskap. Men denna kunskap var
ännu alltför nyförvärfvad, och han var ännu alltför vacklande
i sina dramatiska principer för att fullt medvetet kunna bryta
med det föregående. Han trefvade sig fram. Dock är det med
verklig förvåning, som man genomläser dessa ungdomsförsök.
Det var Livijns afsikt att skapa ett nytt drama efter mönster
af Schiller, Goethe och Shakespeare. Tanken var djärf, men
Livijns alster blefvo endast mer eller mindre ofullkomliga
ansatser.

Dessa Livijns dramatiska arbeten låta indela sig i fem
grupper: 1) Historiska dramer, 2) Borgerligt drama, 3)
Operor, 4) Lustspel, 5) Polemiska dramer.

1. Historiska dramer. Livijns äldsta dramatiska utkast.
Gyritha, skrefs hösten 1803. Det handlar om den stolta danska
prinsessan, hvilken blef moder åt Harald Hildetand. Då hon
var den sista af den danska konungaätten och icke ville ingå
förbindelse med en man af ringare stånd, aflade hon ett
kysk-hetslöfte och lät vakta sin jungfrubur af en skara tappra käm-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:17:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmlivijn/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free