- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
34

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Profana element i medeltidens kyrkliga drama

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anthenor åstad, han möter kärran, som för markisinnan
till afrättsplatsen, och utmanar onkeln samt tvingar honom
att bekänna. På detta sätt blir markisinnan räddad.

Detta stycke är egendomligt äfven i ett annat
af-seende. Der är en viss »slottston«, om jag så får säga,
i dialogen, liksom öfver hufvud taget en elegans i hela
behandlingen. Men detta är i medeltidsdramerna ej
van-ligt, ty oftast äro ståndspersonerna (kungen, riddaren,
drottningen och adelsdamen) antingen alldeles färglösa eller
tecknade frän småfolkets naiva synpunkt och med deras
gröfre seder.

Samma motiv som i markisinnan af Gaudine
återfinnas i riddardikten Macaire 1; i denna förekommer intet
öfvernaturligt. Onkeln motsvaras här af Macaire,
förrädaren, markisen af Charlemagne och markisinnan af hans
gemål Blanchefieur. Dramats handling är delvis bättre
motiverad; så t. ex. nedhugges dvergen i Markisinnan af
Gau-cline strax efter upptäckten, under det att han här en lång
tid derefter kastas på bålet af Macaire, när drottningen
skall brännas.

Det torde vara skäl att undersöka, i hvad mån det
öf-vernaturliga förekommer äfven i några andra af dessa
dramer. I Barlaam et Josaphat (XXI), hvars fabel, i parabelns
form skildrande en episod ur Buddhas historia, ytterst går
tillbaka till Orienten, men förefinnes i otaliga
vesterländ-ska versioner, befaller Gud ängelen Gabriel att gå till
eremiten Barlaam och uppmana honom att predika
kristendomen för den unge prinsen. Gabriel är således ej
stort mera än en vanlig budbärare, och det finnes i
dramat mycket väl möjligheter att anordna detta
sammanträffande på ett långt enklare sätt. Vidare sändes Gabriel
för att underrätta Josaphat, att det ej är den verklige
Barlaam, som man kastat i fängelse och med hvilken han skall

1 Macaire, chanson de geste, publiéo par M. F. Gucssard.
Paris lSilf». (I serien Aneiens Poetes de la France.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free