- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
133

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Dramer af sedeskildrande karakter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och så gjorde den sin rond i Europa. Det är detta
Pet-rarcas latinska bref, som legat till grund för den franska
dramaturgens arbete.

Griselidis är liksom Miracles de Notre Dame skrifvet
på åttastafviga vers, parvis rimmade. Det är mycket
symmetriskt i sin byggnad. Det börjar med en prolog,
hvilken tjenar som exposition för dramat. Detta sönderfaller
i två delar: den första behandlande händelserna före
bröllopet, den andra hvad som följer efter, och båda delarne
afslutas af en herdescen, ett intermezzo af en temligen
tam komik.

Hvad tekniken beträffar, står Griselidis nära Miracles
de Notre Dame. Det tillhör ju också ungefär samma tid.
I detta drama förekommer dock ej några öfvernaturliga
magters ingripande: ingen jungfruuppenbarelse, inga
eng-lar, inga djeflar. Men med den nåderika, förlåtande
jungfrun har äfven bofven försvunnit, hvilken ständigt finnes
i Miracles de Notre Dame, och dermed .har också
handlingen förlorat i dramatisk spänning. Griselidisdramat ter
sig som en idyll eller som ett moraliskt exempel.

Ty erinrar detta drama i vissa afseenden om
mirakelspelen, så liknar det också ej så obetydligt moraliteten.
Denna dramats karakter antydes ju redan af namnet: histoire
. . . miroir des dames mariées. Och denna Griselidis, detta
medeltidens ideal af kvinnan, är knappast en menniska:
hon är en allegori, hon är sjelfva den kristna ödmjukheten.

Ett utmärkt exempel på, huru moraliteten utvecklade
sig till sedekomedi, är ett annat dramft, hvars
fullständiga titel lyder: Nouvelle moralité d’une pauvre fille
villageoise laquelle ayma mieux avoir la teste couppee par son
pere que d’estre violee par son seigneur, faicte a la louenge
et honneur des chastes et honnestes filles, d quatre
personnages (le Pere, la Fille, le Seigneur, le Valet) 1.

1 Tryckt i Paris hos Simon Calvarin, s. d. För bibliografien se
Petit, Répertoire, p. 95.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free