Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
dessa tempel, som utgöra lika många utvecklingssteg i konstens
historia, och hvilkas väggar framställa jätteillustrationer till fjortonde,
femtonde och sextonde seklens häfder! Främst skulle vi besöka
Firenze’s Pantheon, Santa Croce, der Michel-Angelo, Galilei, Alfieri och
Machiavelli hvila, och der det otacksamma och sent sig ångrande
fäderneslandet ändtligen rest en vård åt en af sina största söner,
Dante Alighieri. Uppe i choret har Giotto och hans skola ända till
den store Orcagna förevigat sitt minne i bilder, som man älskar mera,
ju mera man studerar dem. Kyrkans fasad, hvilken stått ofärdig i
Here århundraden, såsom fallet är med så många florentinska kyrkor,
skall nu ändtligen aftäckas om några månader och har blifvit utförd
i det närmaste liknande den ädle renaissance-mästaren Cronacas
förslag.
Derefter skulle vi leta upp San Marco, för att gå i historisk
ordning. Det är detta kloster, i hvars trädgård Lorenzo il Magnifico
upprättade den första antiksamling till nytta för studerande
konstnärer; der var Savonarola prior; bredvid en rosenbuske i samma
trädgård höll han sina märkvärdiga predikningar, och der belägrades och
tillfångatogs han af det vilseledda folket; der har äfven en annan
dominikanermunk, Frå Giovanni Angelico da Fiesole, verkat på ett
underbart sätt, i det han i obeskrifiiga bilder fört medeltidsmåleriet
upp i himmelska regioner, till hvilka det sedermera icke en gång
under Rafael lyft sig.
Derifrån gå vi till Carmine, der den florentinska realismen, vid
antikens återuppståndelse, med Masaccios verldsberömda och af alla
de store mästarne studerade fresker tager sitt första afgörande steg
framåt: och derpå vända vi oss till S. Maria Novella, der
Michel-Angelo’s lärare, Domenico Ghirlandajo, visat denna stil, utvecklad i
all sin rikedom och bredd, men också i hela sin värdighet och adel;
och sist hamna vi i Annunziata, der den siste af de store
florenti-narne, Andrea del Sarto, jemte sina lärjungar målat bilder, rika,
varma, blomstrande, men ädla och fria från öfverdrift, bilder, inför hvilka
man står häpen af innerligt behag och glad öfverraskning, äfven se- ,
dan man sett Rafaels stanzer i Roma. Att tala om min förtjusning
öfver renaissanee-skulpturen och byggnadskonsten, hvilka man här
skådar i deras första gedigna och lifskraftiga ungdom, skulle föra mig
för långt. Derför — basta! Ho fmito.
Firenze är, i sanning, en herrlig ort. Jag tror nästan, om jag
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>