- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 2. Armatoler - Bergsund /
1277-1278

(1904) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bellinghausen, Thaddej Thadejevitj rysk sjöfarare och upptäcksresande. - Bellini, veneziansk målarsläkt. 1. Jacopo 2. Gentile 3. Giovanni (Gianbellini)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

jordomseglingen 1803–06, blef han 1819 chef för en
af två ryska fartyg bestående expedition, som under
fyra år gjorde viktiga upptäckter i australiska
farvatten och hann till den sydligaste breddgrad (69°),
som dittills uppnåtts. Flera missuppfattningar från
Cookes världsomsegling blefvo därvid beriktigade.
B:s observationer samlades i en numera mycket
sällsynt bok, som trycktes i Petersburg 1831. Efter
hemkomsten blef B. konteramiral, divisionschef i
baltiska flottan och militärguvernör i Kronstadt, där han
dog 26 jan. 1852.
A–d J.

Bellini, veneziansk målarsläkt. 1. Jacopo B.,
f. omkr. 1400 i Venezia, d. där 1470 l. 1471,
slöt sig till den berömde målaren Gentile da Fabriano,
när denne var sysselsatt i Dogepalatset, och följde
honom 1421 till Florens, där B. var hans medhjälpare
under flera år, troligen ända fram till 1450, hvilket
årtal han jämte sitt namn inskrifvit i en skissbok
(nu i British museum), innehållande goda intyg om
hans konstnärliga begåfning. Han hade då verkstad
i Venezia, men flyttade vid midten af århundradet
till Padova, hvarigenom han kom i beröring med
Donatello och under inflytande af den stränga
padovanska skolan, främst genom sin måg Mantegna,
hvilket hade stor betydelse för sönernas utveckling.
Af hans arbeten, som äro fåtaliga, må nämnas en
liten Madonna (i Venezias akademi), ett stort
Krucifix (i Veronas pinakotek) samt halft förstörda fresker
i S. Zaccaria (1442), alla ungefär jämförliga med
den äldre Murano-skolans verk samt med sina tunga
och fula figurer påminnande om de äldre padovanske
målarna, utan att ega deras plastiska energi.

2. Gentile B., den föregåendes son, f. omkr.
1427, d. 1507, vistades med sin far en längre tid
i Padova, hvilket också skönjes på hans ungdomsverk,
två orgelflyglar med fyra helgon i stor skala (1464,
nu i gången från S. Marco till Dogepalatset),
padovanskt plastiska, sedda perspektiviskt nedifrån, men
klumpiga. Vidare S. Giustiniano, tillbedd af änglar
och munkar, en enkel och duktig karaktärfigur (1465,
i akademien), samt ett och annat porträtt, främst
af sultan Muhammed II, måladt i Konstantinopel
1480 (nu i enskild samling i Venezia). Hans
mognaste verk tillhöra hans ålderdom, då han tillsammans
med sin bror i Dogepalatset målade stora bilder
ur Venezias strider med kejsar Fredrik Barbarossa.
Dessa republikens storhet förhärligande
framställningar, förstörda genom eldsvåda 1577, gåfvo
upphofvet till historiemåleriet. Men i behåll är en annan
följd af bilder ur det heliga korsets historia.
Egendomligt för dessa taflor är för öfrigt, att handlingen
förlägges till 1400-talets Venezia, hvaraf det lätt
berättande föredraget ger en liflig bild, framställd
i kraftig och rik kolorit och med klart solljus,
som skänker de utomordentligt figurrika bilderna,
ehuru de sakna hufvudhandling, verklig enhet och
sammansmältning. Därjämte äro både linje- och
luftperspektiv mästerligt behandlade. Bland hans
lärjungar var Vittore Carpaccio den främste.

3. Giovanni B. (Gianbellini), den
föregåendes broder, f. omkr. 1428, d. 1516, danad i
samma skola som denne, lade mer an på karakteristik
af det enskilda och på fulländad koloristisk verkan,
en sträfvan, som visar sig redan i en följd af bilder
från ungdomstiden, som därjämte förråda inflytande
från svågern Mantegna. Sådana äro Kristi förklaring
och Kristus på korset med Maria och Johannes (bägge
i Museo Correr) samt flera framställningar af Pietà
i Bergamo, Dogepalatset, Rimini, Galleria Poldi och
Brera i Milano, den sista bäst. Dessutom har
mästaren mycket ofta
upprepat Madonnan med
Kristusbarnet
, hvari han
utbildat sin härliga
madonnatyp: så tre olika
i akademien, en i Brera,
en i Bergamo, en i
Treviso, flere olika i
Londons nationalgalleri
och i Berlins museum.
Nästan alla äro utförda
i tempera, med stor
lyskraft i koloriten och fint
spel i ljuset, i synnerhet
i landskapet. Strax efter
Antonello da Messinas
uppträdande i Venezia,

illustration placeholder


omkr. 1473, började B. sina försök i den nya tekniken,
och redan 1475 hade han drifvit fulländningen i denna
därhän, att han kunde alstra ett sådant härligt verk
som Marias kröning (i S. Francesco i Pesaro). Sedan
följde den stora altartaflan med Madonnan mellan sex
helgon
(1479, nu i akademien) jämte flera tronande
madonnor i S. Zaccaria och S. Francesco della
Vigna. Särskildt att iakttaga är den gruppering,
som där af B. användes. Han sammansluter
figurerna inom en nisch eller i en öppen pelarhall till
hvad man kallar en "Santa conversazione" (ett
"heligt samtal"), där figurerna stå tillsammans utan
tillbedjan eller andakt, blott i lycklig samvaro,
hvilket förlänar dem ett öfver det mänskliga upphöjdt
uttryck; därtill kommer slutligen också merendels
på tronens trappsteg en liten musikängel med luta
eller viola såsom yttre symbol för detta i sann mening
musikaliska innehåll. En af hans härligaste
altartaflor af denna art var den Tronande madonnan i
S. Giovanni e Paolo, som förstördes 1867 vid en
eldsvåda i kyrkans sakristia. Utmärkt för sin
glödande ton är framför alla en annan tronande
madonna i kyrkan Frari, som för öfrigt är insatt i det
yppersta ramverk i hela Venezia. – B. var också,
liksom alla stora konstnärer i Italien, framstående
såsom porträttmålare, men antalet af hans ännu
bevarade porträtt är icke stort. En profilbild af dogen
Giovanni Mocenigo (1478–85) finnes i Mus. Correr
i Venezia; bröstbild af dogen Leonardo Loredano
(1501–21) i Londons nationalgalleri; ett
mansporträtt i Uffizi (Florens) och ett på
Capitolium-galleriet i Rom kallas båda med orätt själfporträtt.
– På gamla dagar vände sig B. äfven till ämnen
från den klassiska forntiden, med hvilka han förr
icke sysselsatt sig. Hit hör en Backanal,
framställande Merkurius med satyrer och nymfer samt Silenus
på sin åsna (1514), utförd för hertig Alfonso af
Ferrara, nu hos hertigen af Northumberland i England,
samt en halffigur i kroppsstorlek af Venus med
spegeln
(nu i kejserliga museum i Wien). B. hör till
ungrenässansens älskvärdaste målsmän i Italien,
utmärkt ej blott för sin ypperliga teknik, utan för den
ädla karaktär och den själfullhet, som han förstod att
inlägga i sina anspråkslösa, enkla, ingalunda
svärmiska, men dock poetiska figurer, framför allt
madonnor, uppfyllda af en egendomlig, oskuldsfull
skönhet. Från honom utgår den venezianska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Aug 8 00:04:22 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfbb/0681.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free