- Project Runeberg -  Nordisk familjeboks månadskrönika / Andra årgången. 1939 /
606

(1938-1939) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 9. Oktober 1939 - Hemslöjd och konsthantverk i Marocko, av Gustaf Bolinder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MAROCKAN SK HEMSLÖJD

för européer, ty infödingarna själva använda
dem icke utan sitta på madrasser och ha
broderade eller mönstrade tygkuddar. De
geometriska figurer, som utgöra mönster, ristas

m^mmmm

Chiehaouamatta.

först i lädret med hjälp av en hård, vass pinne,
varefter de stickas med tråd (ofta guld- eller
silvertråd) eller smala läderremmar. Man inte
bara stickar, teknikerna äro många. Man
pressar eller skär ut lädret, broderar, förgyller,
beslår med metallomament eller — en till
Marrakech importerad, från öknen stammande
teknik — skrapar bort själva ytlagret i mönster.
I fråga om tofflorna är det blott kvinnornas,
som broderas. Männens gula tofflor äro
odekorerade. De praktsadlar, som saluhållas eller
uthyras i en av sukema, äro rikt broderade på
sammetsbotten. Koppar- och mässingsarbeten,
brickor i drivet arbete liksom ciselerade kärl

tillverkas i någon utsträckning här, men
mest göras de i Fez, landets konstindustriella
centrum.

Från denna jätteoas vid Atlasfjällens fot
komma de mattor, som i allmänhet kallas
chichaoua och vilka i stor utsträckning
kopieras för export. De ha röd botten, äro ibland
rentav enfärgade men eljest prydda med
rudimentära, oregelbundna berbiska motiv, ofta
sparsamma, blott upptagande ett hörn eller en
kortsida av mattan. Kanterna vävas av ylle och
gethår och äro mycket starka. Även den
främling, som blott flyktigt besökt Marocko,
har knappast kunnat undgå att stifta
bekantskap med chichaouamattorna, som ivrigt
utbjudas till salu överallt. Alla mattor
kontrolleras numera av Service des arts indigénes, som
förser dem med licensstämpel. Okontrollerade
mattor få ej exporteras, och ingen, som inte
är kännare, bör köpa en sådan vid besök i
landet. Man har haft många svårigheter, när det
gällt att upprätthålla mattillverkningens höga
nivå. Bl. a. ha de billiga fabriksfärger, som
infödingarna nu lätt kunna skaffa sig,
åstadkommit stor skada. De äro grälla, varför de lätt
förstöra färgharmonien i en matta, och de äro
ohållbara, särskilt som färgarna inte förstå sig
på att använda dem rätt. De kosta blott
sjättedelen av vad de äkta växtfärgema betinga.
Genom ingripande av Service des arts
uppmuntras emellertid användningen av växtfärger
så gott sig göra låter.

Museet i Marrakech, inhyst i ett vackert
gammalt palats, omfattar huvudsakligen
föremål från den kringliggande regionen. Höga
Atlas och Sous. Där har man bl. a. en
fullständig samling av färger, garner och material
för mattillverkning.

Ett annat textilcentrum är Mellanatlas. Det
skulle föra alldeles för långt att i detalj ingå på
den ganska komplicerade textilkonsten här,
omfattande såväl vävnader som knutna mattor.
Mönstren äro alltid geometriska, färgerna få

606

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:25:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfm/1939/0646.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free