Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Nordens MythologilB32
439
hvem alle de Gamle syndes sammensmeltede, thi hun bragde
ham alle de henvisnede Krandse, friske paa Ny, og sank kiær
lig i hans Arme, som om han endnu under de hvide Håar
havde vundet sit Vædde- Maal. Da reiste han sig i Kredsen af
de Lyttende, og skildrede, med klar og rolig Begeistring, hvor
underlig, veemodig rørende og skiønt, det Guddommelige spei
ler sig i de Dødelige, saa vel er de gyldne Kronos-Dage kun faa,
og længe varer hverken Ørne-Flugten i Sky, eller den raske
Omtumling paa Livets bølgende Hav, og ængstelig er Indgan
gen i Efter-Tankens store, stille, dunkle, kolde, Skygge-Rige,
men selv der er dog Gudernes Boelig, hvor Ædlingen krandses
af den Deilige, som Zephyr avlede med Vaaren i Løn, til at
være Høstens Muse.
Ja, noget Saadant har det aabenbar været, der begeistrede
baade Skjalden og Folket for Kroniderne, som Menneske-
Livets Genier, thi det er de unge Guder, som fødes hos gamle
Skjalde, Frugterne af Begeistringens anden Ungdom, i Poesiens
Alderdom, og derfor giver denne Forklaring hele Mythen Sam
menhæng, og dermed rime sig alle Navnene, fra Kro nos
(Timeligheden), til Z a gre us (Vederkvægeren). Intet Under, at
det er Zeus der afsætter Kronos, indtager Himlen, er baade
Gude- og Helte-Faderen, har Lynet til sit Vaaben, og Ørnen til
sin Fugl; thi saaledes er det jo med Phantasien, Ungdom
mens Genius! At Havet hos Grækerne var Symbolet for Fø
lelsen i det Hele, see vi blandt Andet deraf, at det var Moder
baade til Achil og Aphrodite, og det er jo virkelig baade i
Storm og Stille ligesaa hos os; men de mangfoldige Skatteringer
i Følelsen undgik naturligviis ikke Grækerens Opmærksomhed,
saa det var den stormende Lidenskabelighed, der brin
ger alle andre Følelser til Taushed, de i Poseidon forgudede,
hvorpaa saavel hans Navn, som hans Historie peger. Pluto
endelig er den Samme som Plutus (den Rige), og har sit andet
Navn, Aides, enten af den übehagelige Livs-Mæthed, der egen
lig er Mathed, eller af det O p 1 ø s e n d e, der er Hoved-Elementet
i Forstandens Virksomhed, og Skygge-Ligheden, der er alle
Begreber egen, nåar de mangle den tilsvarende Virkelighed.
M a a 1 et, Sta v e n og N ø ge 1 e n, er hans, som Reflexionens eller
Efter-Tankens Symboler, og det er naturligt, at han selv ingen
Børn har med Persephone, thi den blotte Forstand er kun
Skygge-Fader, saa det er kun ved en sær Forbindelse mellem
Phantasien og Forstanden, der bliver en Fader til den historisk
poetiske Anskuelse af Livet, der er Alderdommens Trøst. At
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>