- Project Runeberg -  Nik. Fred. Sev. Grundtvigs udvalgte Skrifter / Sjette Bind /
653

(1904-1909) [MARC] Author: N. F. S. Grundtvig With: Holger Begtrup
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Byzantiner og Araber
653
dommelige Fornufts Statholdere paa Jorden, det er visselig
ikke mindre æventyrligt, end Mahomeds Tanke-Gang, men
er netop den tilsvarende Yttring af det Arabiske Folke-Liv,
som unægtelig selv er et æventyrligt Begreb. Saaledes see vi
nemlig Mahomed sammensmelte med sit Folk, og det bliver
os kun en Gaade, hvordan baade han og de fik Lyst til at spille
den urimelige Rolle og Evne til at spille den saa glimrende. Ly
sten, som driver Værket, veed vi imidlertid med os selv er en
Strømning i det dunkle Hjerte-Dyb, som vi maae lade uforkla
ret, og det er da kun Anledningen og Evnen det nytter at
spørge om ; men dog synes os det Hele forklaret, nåar vi lægge
Mærke til, at alle den gamle Verdens Folk fik en übetimelig
Vidskabs-Alder, som Araberne ei heller kunde undgaae,
skiøndt deres Vildskab og Afsondring gjorde, at den baade kom
senere, og forefandt langt større Natur-Kræfter end hos Folkene
i den store Verden. Vidskabs-Alderen er nødvendig re
formatorisk, i samme Udstrækning, som Folkets aandige
Syns-Kreds, og hos et Folk, der oprindelig var saa nær beslæg
tet med Ebræerne som det Arabiske, og var i sin Middel-
Alder blevet bekiendt 1 med den Mosaisk-Christelige An
skuelse, er et reformatorisk Anslag paa hele Verden forsaavidt
ganske i sin Orden, hvorfor Mahomed heller ingenlunde
var den eneste Arabiske Reformator, der opstod i det Syvende
Aarhundrede, men kun den Dygtigste. For os er Alkora
nen vel et Stymper-Værk, ei blot i Forhold til det Gamle og Ny
Testamente, som Araberne vil sætte den over, men selv i Sam
menligning med Grækernes og vore egne Bøger; men vi maae
huske, den er Arabernes første Bog, og en Saadan i frydende
Stil, der ovenikiøbet udtrykde [afprægede] Folkets høieste Fore
stillinger og ædleste Følelser, maatte nødvendig synes de raa
Beduiner himmelfalden, og selv forbause dem af Mekkas
Kamel-Drivere, der ei havde gjort alt deres aandelige Arve-Gods
i Penge, ja, et saadant Værk udspringer kun af en med Besin
dighed underlig parret Begeistring [Opblusning], der for Forfat
teren [Skriveren] selv er hemmeligshedsfuld, saa Mahomed
kunde godt indbilde sig, det var Engelen Gabriel, der hvi
skede til ham. Saaledes talde Sokrates jo paa det Alvorligste
om sin Genius, og vi Silde-Fødninger af Skjalde-Ætten veed
godt, der ligger en dyb Sandhed til Grund, saa vi beklage blot,
at selv den bedste Arabiske Engel havde en Skrue løs, og at 2
1 ff. >fortrolig* a >at« mgl. i ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:30:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfsgudv/6/0657.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free