- Project Runeberg -  Nordens årsbok / 1921 /
207

(1921-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TRYGGVE ANDERSEN

mest omfattende og indtrængende kulturskildring vor literaturen eier.
Og menneskeskildringen i den er fri og uavhængig, det er gjen*
nem den vi meddeles tidens liv og aand, samtidig som vi gripes
umiddelbart av disse menneskers skjæbne.

Boken indbragte Tryggve Andersen Houens legat, og han drog
til Tyskland. Hjemkommen derfra utgå han et bind «digte»,
væsentlig romantisk ungdomslyrik, spæde og ikke særlig interes*
santé vers. Efterat ha giftet sig, drog han en tur til Island, og
bosatte sig derefter i Danmark. Dernede, — under sygdom og
ulykkelige forhold, — gjenoptok han arbeiSet paa «Mot kveld»,
som utkom 1900.

«Mot kveld» er paa långt nær Tryggve Andersens bedste bok,

— den er tildels meget svak. Men den er paa mange maater hans
personligste, den bok hvori han har nedlagt mest av sin egen
sjæl, sin bekjendelsesbok. Mens Tryggve Andersens romantiske
gemyt i «I Cancelliraadens dage» bare røbet sig svakt, i fortælling
gernes bratte avslutning i død og ulykke, i enkelte streif av sjæle*
forvildelser, utfolder det sig helt og voldsomt i «Mot kveld». 1
denne bok røber hans slegtskap med de tyske romantikere sig
tydelig. Den tyske romantiks helt er den selvbeskuende unge
månd med det sønderrevne sind, som altid företar sig det uven*
tede, som ser syner og spøkelser, som mister sit speilbillede eller
sin skygge og derved sit egentlige jeg, eller som møter sin dobbelt*
gjænger, ofte sin mange gange dobbeltgjænger. De tyske roman*
tikere sværmer for det diabolske, det fortvilede. Blandt disse
oprevne, ubalancerte, selvbeskuende mænd hører Erik Holk i
«Mot kveld» hjemme. Han søker at redde stumperne av et øde*
lagt liv i en smaabys idyl. Men dødsangst og rædsel for van*
vid forfølger ham, han ser syner, sin egen dobbeltgjænger, han
overfaldes av mordlyst. Romanen ender med jordens undergang
git i vældige, enkle og rystende billeder. Saa ørkesløst, saa øde
av frugtbarhet var livet. —

Da Tryggve Andersen i 1901 kom tilbake til Norge, var han
sterkt nedbrudt — han hadde mistet sin kone og sin eldste søn

— og søkte at gjenvinde heise og sjælero ved en lang sjøredse.
Han hadde planlagt en større sjøroman og vilde foreta studier.
Reisen blev lang nok, den gik om Afrikas sydspids og varte fra
vaaren 1902 til vaaren 1903. Men sjøromanen fik han aldrig fær*
dig. Men et bind noveller beretter om hans indtryk av havet og
dets mænd.

Efter hjemkomsten bosatte han sig i Kristiania og bodde der
sin meste tid. Hans tidlig vakte følelse av at være forutbestemt
til ulykke slog ikke feil. Han var syk, ubanlanceret, ensom og

— som egte romantiker — ikke fri for at dyrke sin ulykke. Hans

207

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:56:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordensar/1921/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free